۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

بهره برداری رسمی از پایانه سوخت رسانی سلخ آغاز شد

با تأمین و تدارک سوخت دیزل آلترا (‌یک دهم درصد سولفور) برای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر سوخت رسانی سلخ، بهره برداری رسمی از پایانه سلخ شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم شروع شد.
کد خبر: ۹۱۹۱۳

بهره برداری رسمی از پایانه سوخت رسانی سلخ آغاز شد

به گزارش مانا به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بهره برداری از تأسیسات پایانه شرکت سوخت رسانی ستاره قشم صبح روز پنج شنبه مورخ ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ با حضور دکتر سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، دکتر فتح اللهی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مهندس سعید جبلی معاون سرمایه انسانی و پشتیبانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از معاونین و مدیران گروه کشتیرانی با پهلوگیری کشتی آتیلا ۱ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اسکله بندر ستاره قشم و بارگیری محموله سوخت دیزل آلترا ULSMGO ۱۰ppm جهت سوخت رسانی به ناوگان ملی، در منطقه سلخ قشم آغاز شد.

این پایانه شامل دو بخش ساحلی و فراساحلی است، ۱۰ دستگاه مخزن اتمسفری سقف ثابت هر یک به حجم  ۵۲۶۰ متر‌مکعب به همراه خطوط لوله انتقال و سایر تأسیسات مورد نیاز جهت ذخیره سازی انواع سوخت دریایی مانند نفت کوره و گازوئیل و بندر اختصاصی شامل حوضچه آرامشی به مساحت تقریبی ۶۰۰ هزار متر‌مربع و یک پست اسکله به شکل شمع و عرشه‌ای به طول ۵۰ متر، مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت ۱۰ هزار (DWT)  به همراه تأسیسات ایمنی و انتقال سوخت است.

توان دریافت سوخت از هر دو مسیر خشکی و دریا و ظرفیت عملیاتی  یک و نیم تا دو میلیون تن از دیگر ویژگی‌های این پایانه می‌باشد.

این گزارش حاکی است: ظرفیت عملیاتی بندر ستاره قشم با وجود حوضچه وسیع آن و امکان احداث اسکله‌های متعدد در چهار جهت آن مهیاست. این طرح به منظور ایجاد زیر ساخت‌های لازم جهت  بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی با ظرفیت نهایی چهار میلیون تن در سال پیش بینی شده است.

از جمله مزایای این پایانه می‌توان به موقعیت مکانی (ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک) آن و امکان دسترسی و فاصله کوتاه (۵ مایلی) تا آبراهه بین‌المللی حمل و نقل دریایی، آبخور مناسب برای فعالیت‌های کشتیرانی و نزدیکی به تنگه هرمز اشاره نمود.

برخی آمار‌ها و اطلاعات حاکی از تردد سالانه بیش از ۱۱ هزار کشتی با ظرفیت بیش از پنج هزار تن در خلیج فارس است که باعث ایجاد تقاضای بیش از ۳۰ میلیون تن سوخت به ارزش تقریبی ۲۰ میلیون دلار خواهد شد که فرصت مناسبی برای کسب و کار سوخت رسانی خواهد بود.

گفتنی است، بانکرینگ یا سوخت رسانی دریایی به عنوان بخشی از صنعت حمل و نقل دریایی، عملیات تامین سوخت و در نهایت عرضه به صورت خرده فروشی به کشتی‌ها در مقابل عمده فروشی آن می‌باشد، اما تقاضای بالقوه سایر خدمات رایج و مورد نیاز در فرآیند حمل‌و‌نقل دریایی و دریانوردی که جنب این صنعت وجود دارد در نهایت به عنوان پشتیبان و مکمل، تشکیل زیست بوم بسیار غنی و قدرتمندی را می‌دهد که انباشته از فرصت‌های بسیار اقتصادی و تجاری ست.

شایان ذکر است، تأمین سوخت، آذوقه و آب آشامیدنی کشتی‌ها، ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و خدمات ایمنی کشتی‌ها، و ... اهمیت این پایانه را  دو چندان می‌کند.

در حال حاضر شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم وظیفه تأمین و توزیع سوخت گازوئیل سبک ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته و با بهره برداری از پایانه این شرکت هزینه‌های سوخت ناوگان به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

بهره برداری رسمی از پایانه سوخت رسانی سلخ آغاز شد

ارسال نظرات
آخرین اخبار