به گزارش گروه بینالملل مانا؛ براساس گزارشی که توسط دانشگاه جهانی دریانوردی (WMU) و همچنین نظرسنجی مجدد از ۱۴۷۶۸ دریانورد توسط سایت SAFETY4SEA انجام شده چالشهای موجود دریایی در سال ۲۰۲۱ نتوانسته بر عملکرد موفق دریانوردان تأثیر قابل ملاحظهای داشته باشد.
از سوی دیگر براساس تحقیقات انجام شده توسط جامعۀ درمانی دریانوردان و Yale University و Lloyd’s Register Foundation مدیران شرکتهای کشتیرانی برای بهبود شرایط دریانوردان تلاشهای لازم را به کار گرفتهاند که در این ارتباط میتوان به مواردی مانند دسترسی به غذا، آب و به حداقل رساندن حجم فعالیت کاری، اداری و استفاده از شبکههای آنلاین و توجه به حقوق دریانوردان اشاره نمود که باعث تقویت انگیزۀ دریانوردان در دوران کرونا شده است.
در این گزارشها اشاره شده که علیرغم تلاشهای صورت گرفته توسط مدیران خطوط کشترانی و مالکان کشتی و سازمانهای مردم نهاد مشکل تغییر خدمه همچنان به عنوان یکی از چالشهای اساسی صنعت دریایی در سال ۲۰۲۱ نمود پیدا کرد.
افزایش شاخص شادی و رفاه دریانوردان در سال ۲۰۲۱ با همکاری مالکان کشتی، مدیران خطوط کشتیرانی و همکاریهای داوطلبانه شرکتها و سازمانهای مردم نهاد از نکات مثبت مدیریت صحیح بر ۱.۷ میلیون دریانورد به حساب میآید.
در ادامۀ این گزارش آمده تلاش داوطلبانه برخی از سازمانها و شرکتها به منظور کمک به بهبود رفاه دریانوردان نیز قابل ستایش است که از جملۀ آنها میتوان به شرکت EdTech Safebridge، شرکت تجزیه و تحلیل داده Motion Ventures، و دانشگاههای منچستر و Plymouth اشاره کرد.
از سوی دیگر در سال ۲۰۲۱ به منظور کمک به دریانوردانی که در دوران چالش تغییر خدمه و یا زمان اتمام قرارداد با مشکلات مالی مواجه بودند و یا توسط مالکان کشتی حمایت نمیشدند صندوق بینالمللی امداد دریانوردان (SIRF) با حدود ۱.۱۷ میلیون دلار تأسیس شد که بعدها به منایع آن افزوده شد و در این رابطه گروهی تشکیل شد تا نسبت به شناسایی دریانوردانی که نیاز به کمک دارند، اقدام کنند که تلاش آنان از دید دریانوردان قابل ستایش است.
برگزاری کلاسهای آنلاین و وبینارهای تخصصی برای افزایش انگیزۀ دریانوردان و بازگشت سلامت آنان در سال ۲۰۲۱ توسط مؤسسات ذیربط و سازمانهای مردمنهاد پیگیری شد و قوانین جدیدی برای افزایش خدمات رفاهی به دریانوردان توسط برخی از کشورها به اجرا درآمد.
در ارتباط با افزایش شاخص رفاه خدمۀ کشتیها نظرسنجی سایت SAFETY4SEA نشان میدهد که شاخص رفاه در سال ۲۰۲۱ به ۷۱.۳۵ درصد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰ رقم بالایی است.
"دکتر مارتین اسلید" مدیر تحقیقات دریایی دانشگاه Yale در جمعبندی نتایج تحقیقات انجام شده گفت: بررسیهای تحقیقی کارشناسان و همکاران پژوهشی دانشگاه و سایت SAFETY4SEA نشان میدهد جامعۀ دریایی به مشکل تغییر خدمه، شاخصهای شادی، سلامت روان و رفاه دریانوردان و چالشهای پیشِ رو حساسیت لازم را نشان دادند و استرانژی پایداری برای حفظ سلامت و فعالیت نیروی کار به کار گرفتند که در نوع خود از اهمیتِ نقش دریانوردان در صنعت کشتیرانی حکایت دارد. در واقع این ارتش آبی به تعبیر مسئولان اجرایی و بندری امارات، در خط مقدم مبارزه با کرونا در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ قرار داشته و مشکلات را برای جابهجایی کالا در سراسر دنیا به جان خریدند.