به گزارش مانا؛ در هفتاد و هفتمین نشست کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی سازمان بینالمللی دریانوردی، پیشنهاد دریافت مبلغ دو دلار از اعضا برای بررسی و تحقیق بر روی هر تن از سوخت های کربنی رد شد و میزان افزایش کربن زدایی از ۵۰ درصد به صددرصد تا سال ۲۰۵۰ تغییر کرد.
"گای پلاتن" دبیر کل اتاق بینالمللی کشتیرانی، اعلام کرد: رویکرد اعضا به گونهای است که گویا بحرانهای زیست محیطی هرگز اتفاق نیافتاده است. هرگونه تأخیر ما را از اهدافمان در زمینه حفظ محیط زیست دور خواهد کرد.
"لوسی گیلیام" مسئول بخش کشتیرانی در یک نهاد غیر دولتی به اسم "دریاها در خطرهستند"، اعلام کرد: ما بحران شرایط جوی و زیست محیطی را انکار نمی کنیم اما در این زمینه تاخیر درعملکرد هم داشتهایم.
هزینۀ دو دلاری به ازای هر تن سوخت کربنی، راه حل اساسی در زمینۀ استفاده از سوختهای کم مصرف نبوده و فقط پیشنهادی برای حل مسائل فنی و صنعتی است. در صورت به تصویب رسیدن این موضوع در جلسه آینده، این اولین هزینۀ اجباری در زمینه کربن زدایی جهانی است که دولتها موظف به پرداخت آن خواهند بود. شاید عجیب به نظر برسد اما برخی حامیان محیط زیست با این طرح مخالف هستند. این مخالفت به این دلیل است که تحلیلگران کربن زدایی معتقدند طرحی به این گستردگی و پیچیدگی میبایست هزینهای بین ۴۵۰ تا ۹۰۰ دلار به ازای هر تن سوخت کربنی داشته باشد. اتحادیه اروپا نیز در حال تدوین طرحی است که طی آن دیگر فعالیتهای تجاری که باعث انتشار گازهای گلخانهای میشوند بهعنوان بخشی از حمل و نقل بین المللی در بنادر اتحادیه اروپا محسوب شوند.