۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
با گذشت دو سال از شیوع کرونا:

بازار محصولات و خدمات دیجیتال دریایی به ۱۵۹ میلیارد دلار رسید

بازار محصولات و خدمات دیجیتال دریایی به ۱۵۹ میلیارد دلار رسید
پذیرش فنّاوری دیجیتال در حمل و نقل به دلیل شیوع ویروس کرونا سرعت گرفته است.
کد خبر: ۹۱۴۰۴

به گزارش مانا؛ ارزش بازار جهانی محصولات و خدمات دیجیتال دریایی در سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۵۹ میلیارد دلار آمریکا است که ۱۸ درصد بیشتر از پیش بینی‌های قبل از همه گیری است.
بر اساس گزارشی که توسط بخش تحقیقاتی اینمارست منتشر شده است؛ شیوع Covid-۱۹ مقارن ایجاد اخلال در فرآیند‌های جهانی به کاتالیزوری برای تحولات دیجیتالی در صنایع دریایی بدل شده است.
هنگامی که کووید ظهور کرد و سراسر جهان را در نوردید، منجر به محدودیت‌های سفر در کل دنیا شد، دریانوردان در کشتی‌ها گیر کردند و تقاضا برای خدمات از راه دور و دیجیتالی شدن افزایش یافت همچنین تقاضا برای سرویس ارتباطات خدمه، دیجیتالی شدن کشتی‌ها، خدمات مبتنی بر "ابر" و اینترنت اشیا (IoT) افزایش یافت.
اینمارست در گزارش خود ادامه می‌دهد: تأثیر Covid-۱۹ بر عملیات کشتی‌ها با افزایش گسترده استفاده از خدمات از راه دور همراه بوده است، خدماتی مانند فرمانده راهنما و نقشه‌های الکترونیک؛ در این زمان شرایط به گونه‌ای تغییر کرد که آموزش خدمه و امتحانات افسری برای اولین بار در برخی از حوزه‌ها به صورت آنلاین انجام شد؛ همچنین، تقاضا برای راه‌حل‌های مبتنی بر رایانش ابری و برنامه‌های کاربردی آنها، به ویژه IoT و مدیریت ناوگان درطول دریانوردی، افزایش یافت.
به اساس این گزارش به طور کلی، تجارت جهانی در زمان شیوع کرونا، شاهد انفجاری در استفاده از ابزار‌های دیجیتالی بود، از جمله رشد گسترده تقاضای مصرف کنندگان برای تجارت الکترونیکی و استفاده از بستر‌های رزرو آنلاین برای حمل و نقل بار منجر به افزایش انتقال داده از طریق سیستم‌های ارتباطی، به ویژه ماهواره‌ها، بین کشتی‌ها و ساحل شد.
طبق داده‌های اینمارست که میزان گسترده‌ای از ارتباطات حمل و نقل تجاری را در طول دوره همه‌گیری پوشش می‌دهد؛ متوسط ​​مصرف روزانه داده‌ها در هرکشتی تقریباً سه برابر شده است. به عبارتی از ۳.۴ به ۹.۸ گیگابایت بین ژانویه ۲۰۲۰ و مارس ۲۰۲۱ افزایش داشته است.
"استفانو پولی" معاون توسعه تجارت دریایی اینمارست در این باره می‌گوید: اکنون استفاده از راه‌حل‌های دیجیتالی در دریانوردی فراگیر شده است و یکی از پیامد‌های Covid-۱۹ این بوده است که مشتریان به طور فزاینده‌ای به فکر دیجیتالی شدن هستند.
بر اساس گزارش یاد شده گرچه دو سال گذشته بسیارچالش برانگیز بود، اما نگرش‌های جدیدی را به نفع راهکار‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء برای ارتباطات خدمه، ایمنی و بهره وری کشتی به ارمغان آورد.
در این راستا؛ نظرات مثبت برای دیجیتالی شدن افزایش یافت و شرکت‌های ذی‌نفع در این حوزه در مورد روی کار آمدن کشتی‌های  کنترل از راه دور پذیرش و انعطاف بیشتری از خود نشان دادند، به عنوان مثال می‌توان از همکاری Inmarsat با Lloyd's Register در مورد اولین توافقنامه اختصاصی نام برد که به بازرسی‌های زنده در حالی که کشتی‌ها در دریا هستند اشاره دارد.
به گفته اینمارست این‌ها فقط یک نمونه از گستره وسیع فرصت‌های دیجیتالی است که قبلاً فقط یک آرزو و امید بود و اکنون زمان ظهور آن در حوزه دریایی فرا رسیده است.
این روند جهانی در ارتباطات دریایی باعث شد تا اینمارست از برنامه‌های آینده خود از جمله شبکه ارتباطی ارکستر رونمایی کند، این شبکه ماهواره‌ای جامع ژئوسنکرون است که  با ارتباط ماهواره‌های مدار پایین و شبکه‌های زمینی، شبکه‌ای با قابلیت اعتماد و عملکرد بالا را به وجود می‌آورد.
طبق گزارش اینمارست این شبکه در همه جا از جمله نقاط حساس و پر‌ترافیک، در بنادر شلوغ، کشتی‌های مسافربری و کشتی‌های اکتشافی مفید و کارآمد است.
گفتنی است؛ ایالات متحده برترین کشور و پس از آن بریتانیا از نظر منابع فراوان محاسبات ابری، داده‌ها و تجزیه و تحلیل و فنّاوری‌های هوش مصنوعی برای بخش دریایی است.
مترجم: جمال آخوندزادگان

ارسال نظرات
آخرین اخبار