به گزارش مانا، علیرضا محمدی کرجی ران، با اشاره به اینکه عضویت در سازمان همکاری شانگهای مجموعه ای از فرصت های طلایی را برای ایران اسلامی فراهم می آورد، اظهار داشت: کشورهای عضو این سازمان به دلیل داشتن سهم ۲۵ درصدی از تولید ناخالص ملی جهان، حضور چهار کشور از اعضای این سازمان در فهرست قدرتهای اتمی دنیا، عضویت دو کشور برتر اقتصاد دنیا و عضویت چین و روسیه به عنوان دو عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، جایگاه مهمی را در هندسه روابط بین الملل ترسیم می کند.
وى ادامه داد: این سازمان با تحت پوشش قرار دادن جمعیتی بالغ بر سه میلیارد نفر که حدود ۴۰ درصد جمعیت دنیا را در بر میگیرد، دارای حجم تجارت خارجی بالغ بر ۴۰ تریلیون دلارى در میان کشورهای عضو با گستره جغرافیایی بالغ بر ۳۵ میلیون کیلومتر مربع است که بهره گیری درست از هر یک از این ظرفیت ها می تواند تحولی شگرف در اقتصاد ایران به ویژه تجارت بین المللی کشور ایجاد کند.
ایجاد فرصت های دو سویه اقتصادی
مدیرکل بنادر و دریانوردى هرمزگان با بیان اینکه حضور ایران در سازمان همکارى شانگهاى فرصت های دوسویه ای را پیرامون موضوعات امنیتی، انرژی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد خواهد کرد و در آینده می تواند منافع چند وجهی را برای ایران و سایر کشورهای عضو این سازمان به همراه داشته باشد، عنوان کرد: یکی از این فرصت ها ارتقای گذرگاه ها و مسیرهای تجاری و کریدورهای بینالمللی ترانزیتی شمال - جنوب و شرق – غرب خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تأکید بر اینکه توسعه بزرگراه بینالمللی حمل و نقلی شمال-جنوب با اتکاء به وجود بنادر مهم ایران در سواحل خلیج فارس و دریای عمان به ویژه جغرافیای استان هرمزگان می تواند تجارت بینالمللی و منطقهای کشورهای عضو را تسهیل کند، گفت: بنادر و شبکه حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از زیرساخت های مهم تعاملات بین المللی با توجه به مزیتهای فراوان آن از جمله تعرفه پایین و امکان جابه جایی کالا با تناژ بالا و انتقال سریع از مهمترین سیاستهای اقتصادی برای رشد بیشتر تجارت خارجی محسوب میشود.
کرجی ران افزود: بیش از ۵۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار از طریق کشورهای عضو شامل ۴۶ میلیون تن صادرات به ارزش ۱۳.۶ میلیارد دلار و ۹ میلیون تن واردات به ارزش ۱۳.۴ میلیون دلار تبادل شده است.
افزایش توجه سرمایه گذاران خارجی به بندر شهیدرجایی؛ با اجرای طرح های زیرساختی
وی با اشاره به نقش بنادر و سهم حمل و نقل دریایی و نقش بنادر تجاری استان هرمزگان که سهم قابل توجهی از عملیات دریایی و بندری کشور را شامل می شود و نیز اراضی پشتیبانی بنادر استان به ویژه بندر شهیدرجایی، اظهار داشت: می توان امیدوار بود که توجه سرمایه گذاران خارجی به سمت این بندر افزایش و با اجرای طرح های زیرساختی اجزای مسیر حمل و نقل توسعه و ارتقا پیدا کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: با توجه به حجم بسیار بالای صادرات و واردات کالا و انتظار اعضای سازمان همکاری شانگهای، بهره گیری کامل از ظرفیت بنادر به عنوان دروازه ارتباطی کشور و حلقه واصل دریا و خشکی به منظور ورود و خروج و ترانزیت کالاها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
کرجی ران با بیان اینکه بندر شهیدرجایی با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بینالمللی از جمله منطقه آسیای جنوب شرقی، به عنوان بزرگترین بندر تجاری و کانتینری است، اظهار داشت: این بندر مهم با ظرفیت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا، ۷۰ درصد عملیات ترانزیت، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر ایران را بر عهده دارد.
وی تاکید کرد: با بهره گیری از فرصت های جدید عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای به ویژه تقویت حمل و نقل ترکیبی می توان از ظرفیت و پتانسیل بندر شهیدرجایی برای رونق بخشی به اقتصاد ملی و منطقه ای بهره بیشتری برد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به ظرفیت بزرگی که در قالب سازمان همکاری شانگهای ایجاد شده است، عنوان کرد: ضروری است از ظرفیت پایانه ۳ کانتینری بندر شهیدرجایی برای پذیرش سرمایه گذاری اپراتور خارجی و فرصتی برای راهیابی اپراتورهای کانتینری داخلی به سرمایه گذاری در بنادر عضو سازمان بهره و در عین حال با دعوت از شرکت های بزرگ تجاری برای سرمایه گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری منطقه ویژه بندر شهیدرجایی برای توسعه مناسبات تجاری و توسعه زیرساخت های بندری، سود برد.