به گزارش گروه بینالملل مانا؛ "Akshat Arora" از تحلیلگران ارشد دریایی سنگاپور طی مقالهای که در سایت های دریایی منتشر شده اعلام کرد حمل بار با کشتیهایی که برای حمل کانتینر ساخته نشدهاند ریسکی است که به هیچ عنوان امکان ارزیابی مثبت از آن وجود ندارد و این کار باید هرچه زودتر گرفته شود.
وی یادآور شد: از آن جاییکه خدمه شناورهای غیرکانتینری به هیچ عنوان با حمل کانتینر آشنا نیستند نمیتوان از حمل ایمن کالا اطمینان داشت.
وی یادآور شد: ارزیابی محققان و تحلیلگران Standard Club که گزارشهای واصله را مطالعه کردهاند نشان میدهد حمل کالا با کشتیهای غیرکانتینری به هیچ عنوان در حمل و نقل دریایی مشروعیت ندارد و مالکان کشتی به هیچ عنوان نباید اجازه حمل کانتینر با شناورهای دیگر را بدهند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در این ارتباط از اتحادیۀ اروپا خواسته شده تا علیه کشتیهای فلهبر و سایر شناورها در حمل کانتینر اقدامات قانونی به عمل آورند، خاطر نشان ساخت: سازمان IMO باید در این زمینه واکنشهای لازم را نشان دهد.
وی در ادامه افزود: مشکل بارچینی و حمل کانتینر دستورالعملها و منشور خاص خود را دارد و نمی توان برای حمل آن از هر کشتی استفاده کرد.
وی ضمن انتقاد از مؤسسات ردهبندی جهانی که واکنش های لازم را نسبت به حمل کانتینر با شناورهای غیر کانتینری نشان نمی دهند خاطر نشان ساخت: کمبود کشتیهای کانتینری و رونق بازار آن نباید به وسیلهای برای هرج و مرج در صنعت کشتیرانی تبدیل شود و جامعۀ دریایی باید در مقابل چنین اقداماتی به طور یکپارچه ایستادگی کند.
درست است که تجارت کانتینری رونق دارد اما روشهای غیرمتعارف برای دستیابی به اهداف زیبنده خطوط کشتیرانی، مالکان کشتی و صاحبان بار نیست.