به گزارش مانا، شرکت میشلن به تازگی پروژه ویسامو (WISAMO) را معرفی کرده است که راه حلی نوآورانه مرتبط با کاهش انتشار کربن از بخش حمل و نقل دریایی محسوب میشود. پروژه بال بادبان متحرک (Wing Sail Mobility) یا به اختصار ویسامو، یک سامانه بال بادبان خودکار، تلسکوپی و قابل باد شدن است که میتواند روی کشتیهای تجاری و قایقهای تفریحی نصب شود.
این سامانه قابل باد شدن میتواند از باد که یک منبع انرژی رایگان، جهانی و اتمام ناپذیر است، استفاده کند. یک کمپرسور هوای کوچک در این سامانه قرار دارد که برای باد شدن بال بادبان استفاده میشود. پس از باد شدن کامل، بال بادبان میتوان انرژی باد را برداشت کرده و نیروی محرک برای حرکت کشتی به سمت جلو را تامین کند. طراحی انقلابی این بال بادبان میتواند به کاهش مصرف سوخت کشتی کمک کرده و در نتیجه با کاهش انتشار دی اکسید کربن اثر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد.
همانگونه که اشاره شد پروژه ویسامو برای کشتیهای تجاری و قایقهای تفریحی قابل استفاده است و به ویژه میتواند برای کشتیهای رول آن-رول آف، کشتیهای باربری و تانکرهای نفت و گاز مناسب باشد. سامانه ویسامو محصول همکاری بین بخش پژوهش و توسعه میشلین و دو مخترع سوئیسی است.
این بادبان میتواند به عنوان یکی از تجهیزات اصلی روی کشتیهای در حال ساخت نصب شود یا به عنوان یک بروزرسانی در کشتیهای موجود بکار گرفته شود. دکل تلسکوپی این بال بادبان قابل جمع شدن است که میتواند ورود کشتیها به بندرگاه و عبور آنها از زیر پلها را تسهیل کند. میشلن مدعی است که این سامانه میتواند بهرهوری سوخت یک کشتی را تا ۲۰ درصد بهبود ببخشد.
به گفته میشل دژوآیو (Michel Desjoyaux)، دریانورد شناخته شده و سفیر پروژه ویسامو که در توسعه آن با تیم پژوهشی میشلن همکاری داشته است، مزیت نیروی محرکه بادی این است که از یک منبع انرژی پاک، رایگان، جهانی و گزینهای که هیچ بحث و جدلی درباره آن وجود ندارد، استفاده میکند. این پروژه نوآورانه گزینهای امیدوارکننده برای بهبود اثر زیست محیطی کشتیهای تجاری و حمل نقل دریایی محسوب میشود.
در حال حاضر، حمل نقل دریایی ۹۰ درصد از تجارت جهانی را در بر میگیرد و پیش بینی میشود تقاضا در این بخش تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شود. بر همین اساس سازمان بین المللی دریانوردی طرحی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ در دستور کار خود قرار داده است.
سامانه ویسامو قرار است ابتدا در سال ۲۰۲۲ روی یک کشتی تجاری بکار گرفته شود. میشلن انتظار دارد پس از تکمیل مرحله آزمایشی، در این سال تولید انبوه سامانه ویسامو را آغاز کند.