به گزارش مانان به نقل از ایرنا، هند در سال ۲۰۱۵ بر سر توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل میسازد، با ایران به توافق رسید.
در ماه مه ۲۰۱۶ میلادی، «نارندرا مودی» نخستوزیر هند در سفر به ایران، توافقنامه سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را برای توسعه چابهار با تهران امضا کرد.
گفتنی است برغم اینکه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، هند را در قالب طرح موسوم به «بازسازی افغانستان» از تحریمهای اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران معاف کرد، دهلی نو به شکلی گسترده کار بر روی این پروژه را تا اواخر سال ۲۰۲۰ به حال تعلیق درآورد.
در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ پس از اعمال تحریمها ازسوی سازمان ملل به جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی هند مبادلات تجاری با این کشور را متوقف کرد. هند در سال ۲۰۱۹ و بعد از تحریمهای آمریکا به ایران، واردات نفت خود از ایران را قطع کرد.
در ۱۹ فروردین، روزنامه «هندوستان تایمز» در گزارشی نوشت: هند؛ آماده است به محض رفع تحریمهای ایران، دوباره خرید نفت از این کشور را از سر بگیرد.
براساس گزارش این روزنامه هندی: پالایشگاههای هند کارهای مقدماتی در این زمینه را شروع کرده است.
هند همزمان با تداوم اختلافات با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و چین، تصمیم گرفت تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستانِ محصور در خشکی گسترش دهد.
فاز نخست بندر چابهار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشورهای منطقه افتتاح شد.
با هدف توسعه همکاریهای تهران و دهلی نو در بندر چابهار، در نخستین روز از فروردین ۱۴۰۰، تجهیزات استراتژیک جدید هند شامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی به ارزش ۷.۵ میلیون دلار وارد بندر شهید بهشتی در چابهار شد.
ورود این تجهیزات در راستای تعهدات قرارداد ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه گذار هندی در چابهار بود، بگونهای که طرف هندی متعهد به تامین و ورود تجهیزات تخلیه و بارگیری براساس تعهدات قراردادی بلند مدت، به صورت (BOT) است.
در سال ۱۳۹۹ نیز تجهیزات بندری هند در دو مرحله به ارزش ۱۶ میلیون دلار وارد چابهار شد که نقش مهمی را در تخلیه و بارگیری کالا در این بندر راهبردی داشت.
بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش ۱۲ میلیون تن کالا و سرمایهگذاری افزون بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری به عنوان یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور از تجهیزات مناسب و مدرنی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردار است.
همچنین عدم محدودیت در پهلوگیری کشتیها، وجود تجهیزات مدرن و پذیرش انواع گروههای کالا و ارائه تخفیفات قابل توجه و متقابل در این بندر و بنادر کشور هند از جمله قابلیتهای ویژه این بندر اقیانوسی به شمار میآید.