به گزارش گروه بینالملل مانا؛ "Dirk Siebels" از تحلیلگران ارشد دریایی دارای دکترای امنیت دریایی به درس های آموختنی از این حادثه پرداخته است.
به گفتۀ وی دنیا به ویژه جامعۀ دریایی به مدت یک هفته درگیر حادثهای شد که توانست سایر حوادث و رویدادها به ویژه بیماری کرونا را نیز تحت تأثیر قرار دهد اما این حادثه نشان داد صنعت حمل و نقل دریایی که پیوند بسیار کارآمدی با اقتصاد جهانی دارد می تواند آسیب پذیر هم باشد.
وی افزود: موضوع بعدی آسیب پذیری کانالها و آبراهههاست که متأسفانه تعداد آنها در دنیا به انگشتان دست نمیرسد و با این حادثه جامعۀ دریایی باید به فکر انتخاب مسیرهای دریایی جایگزین باشد.
هنگامی که چنین کانالهایی به عنوان مهمترین مسیرهای حمل و نقل به راحتی مسدود می شوند افزایش قیمت کالا، نگرانی از ارسال و جابهجایی مواد غذایی، بالا رفتن کرایه کشتیها بسیار نگران کننده میشود. همان گونه که شاهد بودیم قیمت نفت در بازارهای جهانی بالا رفت.
بدون شک نقش کانال سوئز در کوتاه کردن مسیر کشتیها قابل تقدیر است چراکه در صورت مسدود بودن آن مسیر کشتیها طولانیتر شده و امنیت دریایی هم خدشه دار میشود، زیرا کشتیها مجبورند از قاره آفریقا و خلیج گینه عبورکنند که دزدان دریایی در آنجا در انتظار کشتیها کمین کردهاند. بدین ترتیب چنین کانالهایی باید همواره مورد توجه قرار گیرند.
"Dirk Siebels" در ادامه یادآور شد: این حادثه توانست در مدت یک هفته خسارت زیادی به حمل و نقل دریایی وارد کرده و جامعه دریایی را به شدت نگران کند این موضوع از اهمیت چنین حادثهای حکایت دارد.
وی تاکید کرد: این یک حادثه نادر بود که نشان داد اقتصاد جهان تا چه اندازه به حمل و نقل متکی است که این موضوع شاید از دید بسیاری قبل از این حادثه پنهان مانده بود .
وی در پایان تاکید کرد: جامعه حمل و نقل دریایی نباید به راحتی از کنار این حادثه عبور کند بلکه با استفاده از دیدگاه تحلیلگران و کارشناسان به نقاط ضعف آن پرداخته و به مسیرهای جایگزین بیشتر بیاندیشد. ضمن اینکه مسئولان کانال نیز باید تجهیزات و امکانات و نیروهای تخصصی نجات و لایروبی را همواره در دسترس داشته باشند تا هنگام بروز حوادث این چنینی نیاز به اعزام تیمهای نجات از سایر کشورها نباشد.