به گزارش مانا، محمد اسلامی درباره وضعیت بندر چابهار و روند توسعه ای که این بندر طی می کند، اظهار داشت: آینده بسیار روشن و درخشانی برای سواحل مکران میبینم که قطعاً با اشراف و تسلطی که این منطقه از دنیا بر اقیانوس و آبهای آزاد و قطب جنوب دارد، فرصت اقتصادی آن بسیار زیادتر از ناحیه جنوبی خلیج فارس است.
وی ادامه داد: بنادر چابهار، گوادر و کراچی میتوانند همکار بنادر هندوستان شوند و زنجیره تعاملی را به وجود آورند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاز یک بندر چابهار ظرفیت این بندر را به ۸,۵ میلیون تن رساند، تصریح کرد: در قالب معاهدهای که در تعامل با کشورهای همسایه و هندوستان تعریف شده، روزانه شاهد تقاضای حضور کشورهای مختلف به ویژه کشورهای آسیای میانه، در بندر چابهار هستیم.
وی درباره تأمین تجهیزات بندر چابهار از سوی اپراتور هندی، بیان کرد: تأمین مالی و تجهیز اپراتور که قرار بود توسط هندیها انجام شود، مدت زیادی بود که اجرایی نشده بود، اما با ورود اولین سری تجهیزات، هندیها به تعهدات خود عمل کردند.
اسلامی افزود: تجهیزات بندر چابهار در حال گسترش است و شرکت هندی در حال اجرای تعهدات مشارکتی خود برای تجهیز و توسعه و بهرهبرداری از بندر شهید بهشتی چابهار است.
وی یادآور شد: ضرورت دارد، بنادر به کانونهای بار و ظرفیتهای بار متصل شوند،این الگوی قراردادهای ما در بندر چابهار و مشابه الگوی بنادر موفق دنیا است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایهگذاری در بندر چابهار رو به افزایش است، گفت: سعی میکنیم در ماههای پیشِ رو و تا قبل از پایان دولت، فاز دوم توسعه بندر چابهار را کلید بزنیم تا ظرفیت بندر چابهار به ۳۰ میلیون تن افزایش پیدا کند.
اسلامی با بیان اینکه پیمانکار فاز دوم توسعه بندر چابهار، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء خواهد بود، تصریح کرد: قرارگاه خاتم کماکان در بندر چابهار مستقر است و این آمادگی وجود دارد تا تجهیزات لازم را مستقر کند.