۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

۲۰۲۰ سالی متفاوت برای بازار کانتینری!

۲۰۲۰ سالی متفاوت برای بازار کانتینری!
اکثر مردم از اینکه شاهد به پایان رسیدن سال‌۲۰۲۰ باشند، خوشحال خواهند بود، اما در این میان خطوط کشتیرانی کانتینری به خوشی از سالی یاد می‌کنند که در آن تمامی پارامتر‌های مهم مانند نرخ‌های کرایه حمل، سودآوری و قیمت‌های سهام اوج گرفتند.
کد خبر: ۸۸۶۵۶
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry در آخرین تحلیل بازار کانتینری در سال ۲۰۲۰ نوشت: روایت از بازار کانتینری از زمان آغاز اپیدمی تا الان خیلی متفاوت است. ۹ ماه قبل، صحبت از اُفت دورقمی تقاضا، ضرر مالی هنگفت، تعلیق سرویس‌ها، روند کاهشی سفارش ساخت شناور و کنسل کردن سفر‌ها به گوش می‌رسید و ذهن فعالان بازار درگیر پاسخ به این سوال بود که آیا با توجه به شرایط پیشِ‌رو رویدادی مانند ورشکستگی هانجین در حال رخ دادن است؟!

اما زمان به سرعت گذشت و در حال حاضر تصویر بازار کانتینری که شاهد آن هستیم، به این شکل است؛ سرازیر شدن کارگو در بسیاری از مسیر‌های تجاری از آسیا، کمبود کانتینر برای پاسخگویی به این حجم از تقاضا، صعود چشمگیر نرخ‌های کرایۀ حمل (برخی اوقات در هر دو مسیر رفت و برگشت)، رونق دوبارۀ بازارِ سفارش ساخت و رشد سودآوری خطوط به بالاترین سطح در مقایسه با سال‌های گذشته.  

در ادامه این گزارش آمده است: در ابتدای ۲۰۲۰، پیش‌بینی شده بود که جابه‌جایی سالانۀ کانتینر در بنادر اُفت ۷.۳ درصدی را تجربه کند، اما در حال حاضر و با توجه به تغییر ملموس شرایط، برآورد‌ها حکایت از آن دارد که این رقم از ۲.۱ درصد فراتر نخواهد رفت.  همچنین جهش نرخ‌های کرایۀ حملِ فوری در سه ماهۀ چهارم ۲۰۲۰ سبب شد تا میانگین سطوح نرخ کرایۀ حمل شیب صعودی را طی کند.

آنچه مسلم است اینکه، تأثیر نرخ‌های کرایۀ حمل رایجِ فوری بر نرخ‌های قرارداد آتی، رشد پیش‌بینی شدۀ تقاضای کارگو، کمبود تجهیزات کانتینری و نظم تجاری خطوط، چهار محرک وابسته به هم در پساپردۀ پیش‌بینی نرخ‌های کرایه حمل در ۲۰۲۱ به شمارمی‌آیند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار