۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
سخنگوی گمرک اعلام کرد:

تلاش ۱۸۲ عضو سازمان جهانی گمرک برای بی‌اثر کردن کرونا بر تجارت

تلاش ۱۸۲ عضو سازمان جهانی گمرک برای بی‌اثر کردن کرونا بر تجارت
سخنگوی گمرک گفت: سازمان جهانی گمرک در پیامی با توجه به شرایط کرونازده تجارت جهانی، از ۱۸۲ عضو خود خواست تا در مسیر تلاش‌های خود به احیا، نوسازی و تاب‌آوری زنجیره تامین پایدار بپردازند و از فنّاوری هوش مصنوعی، بلاک‌چین و کنترل‌های نامحسوس در تسهیل تجارت بهره ببرند.
کد خبر: ۸۸۶۰۴
به گزارش مانا، «سید روح اله لطیفی» افزود: سازمان جهانی گمرک در پیام خود به تلاش‌های یکپارچه گمرکات کشور‌ها برای خروج از بحران کووید ۱۹ و حمایت از مردم و مشاغل با تقویت زنجیره تامین جهانی، افزایش همکاری بین کشور‌های عضو، استفاده از فنّاوری‌های نوین و قرار دادن مردم در مرکز فرآیند تحول تاکید کرده است.

وی افزود: در پیام سازمان جهانی گمرک آمده است که پس از کووید ۱۹ به سمت بازسازی حرکت کرده و  گمرکات باید به بررسی مشارکت فعال در شکل گیری یک محیط تجاری پایدارتر و سازنده و همچنین یافتن راه حل‌های آینده نگر بپردازند.

لطیفی تصریح کرد: این سازمان، از گمرکات عضو دعوت کرده است تا برای استفاده و توسعه تحولات دیجیتالی در مرزها، توجه ویژه‌ای به اتوماسیون، استفاده از فنّاوری‌های نوآورانه و اتخاذ رویکرد مشترک با همه ذی‌نفعان در طول زنجیرۀ تامین داشته باشند و برای دستیابی به منافع حداکثری زنجیرۀ تامین پایدار کمک کنند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص تصمیمات سازمان جهانی گمرک برای بهبود و روان سازی تجارت تحت تأثیر کووید ۱۹، خاطرنشان کرد: به دلیل نگرانی‌های شیوع کرونا، مانند کنترل‌های اضافی، سردرگمی عمومی اولیه، کمبود منابع انسانی و تأخیر در مرزها، اقدامات پیشگیرانه دولت‌ها مانند فاصله اجتماعی، قرنطینه، تعطیلی و محدودیت‌های سفر، که بسیاری از بخش‌های اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد، بر بازسازی زنجیره تأمین و عادی سازی تجارت تاکید شده است که تخصص و همکاری همه سازمان‌های مرزی و ذی‌نفعان عامل تعیین کننده، خواهد بود.

وی با بیان اینکه این سازمان از گمرکات خواسته تا در این روند، در سطح ملی و بین‌المللی، رهبری خود را نشان دهند، تاکید کرد: طوری که این بحران نشان داده است مدیریت هماهنگ مرزی توسط گمرکات امکان پذیر و کارآمد است و می‌تواند نهادینه شود و در چارچوب استاندارد و امن، از جمله استاندارد‌های AEO به فعالیت خود ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل افزایش تجارت الکترونیکی در این دوران، برای کشور‌های عضو می‌توان چارچوب استاندارد‌های WCO درباره تجارت الکترونیکی فرامرزی را به منظور پرداختن به امنیت و تسهیل در چارچوب این زنجیره تأمین نو‌ظهور با همکاری نزدیک با ذی‌نفعان می‌توان پیاده سازی کرد.

لطیفی در خصوص پیشنهاد‌های فنّاورانه سازمان جهانی گمرک، تاکید کرد: در پیام این سازمان، فنّاوری‌های نوظهور و موثر مبتنی بر استفاده از کلان داده‌ها، فضای ابری و بهره گیری از کنترل‌های نامحسوس و ابزار‌های الکترونیکی را روش‌های مؤثر و مثبت بر عملکرد کلی گمرک اعلام کرده است که با تلفیق فنّاوری‌های نوآورانه در عملکرد مأموریت‌ها، می‌توان فرایند‌های ترخیص را الکترونیکی کرد.

به گفته وی، دستگاه‌های کنترل نامحسوس، استفاده از بلاک‌چین، هوش مصنوعی، حسگر‌ها و سایر فنّاوری‌ها، اشیاء به هم پیوسته و سایر پیشرفت‌های فن‌آورانه از نظر جمع آوری، ترکیب، به اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، مزایای محسوسی دارند و این مزایا باید به حداکثر برسند.

لطیفی در خصوص نقش افراد در این پیام گفت: از نظر سازمان جهانی گمرک، برای ایجاد تاب آوری بیشتر، افراد باید در مرکز توجه مدل احیاء باشند و از آنجا که  شهروندان در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا زندگی روزمره خود را تغییر داده‌اند، به همین علت، از گمرکات خواسته می‌شود تا در نحوۀ کار خود نیز تجدید نظر کرده و  از طریق افزایش آگاهی و ظرفیت سازی برای ارائه خدمات حرفه‌ای آماده شوند.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: در این پیام، بر تاب آوری مبتنی بر درستکاری تاکید شده است و فقدان درستکاری در گمرک را مخدوش کننده فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری و تضعیف کننده اعتماد عمومی به دولت و در نهایت خطری برای رفاه شهروندان دانسته است.

لطیفی اظهار داشت: سازمان جهانی گمرک یک سازمان بین دولتی است که مقر آن در بروکسل است و در خصوص توسعه قرارداد‌های بین‌المللی، اندازه گیری و طبقه بندی کالاها، ارزش گذاری، قواعد مبداء، گردآوری عواید و تعرفه گمرکی، امنیت زنجیرۀ تامین، تسهیلات گمرکی بین‌المللی، مبارزه با جعل اسناد، مدرنیزاسیون گمرک‌ها و استاندارد‌های جهانی تجارت کالا را دنبال می‌کند و سامانه هماهنگ شماره‌گذاری کالا (HS) را پشتیبانی می‌کند و مدیریت جنبۀ فنی سازمان تجارت جهانی، توافقنامه ارزش‌گذاری گمرکی و قواعد مبدأ را بر عهده دارد.

بر اساس این گزارش از ۱۹ آذرماه امسال کارت عضویت گمرک ایران به عنوان عضو ناظر در سازمان جهانی مناطق آزاد (WFZO) صادر شد.

امتیاز شرکت در جلسات مجمع عمومی به‌عنوان عضو ناظر و کنفرانس و نمایشگاه‌های بین‌المللی که توسط مناطق آزاد سازماندهی و برگزار می‌شود از مهمترین مزیت‌های صدور کارت عضویت ناظر گمرک جمهوری اسلامی ایران در سازمان  جهانی مناطق آزاد محسوب می‌شود.

این سازمان با بیش از ۶۲۰ عضو، تنها سازمان بین‌المللی و چندجانبه مناطق آزاد در جهان است و با صدور این کارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران امکان دسترسی به تازه‌ترین مطالعات درخصوص مناطق آزاد سراسر جهان، خبرنامه‌های ماهیانه و همچنین بولتن دائمی برای آشنایی با فرصت‌ها و چالش‌های کلیدی این مناطق را خواهد داشت.

استفاده از خدمات، تحقیقات هدفمند، پشتیبانی عملیاتی و اداری، آموزش سطح بالا، خدمات شبکه، نیز از دیگر مزیت‌های عضویت در سازمان مناطق آزاد جهان برای گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

سازمان جهانی مناطق آزاد تنها سازمان بین‌المللی و چندجانبه مناطق آزاد در جهان، نقش مهمی در رونق اقتصادی بسیاری از کشور‌های عضو این سازمان ایفا می‌کند. /ایرنا
ارسال نظرات
آخرین اخبار