به گزارش گروه بینالملل مانا، Drewry در جدیدترین تحلیل خود از بازار کانتینری پنج نکته را مورد توجه قرار داد:
۱- براساس آخرین برآوردها، جابهجایی کانتینر در بنادر رشد ۳.۳- درصدی را در سال ۲۰۲۰ به همراه خواهد داشت.
۲- بهبود تقاضای ۶.۶ درصدی برای سال ۲۰۲۱ انتظارمیرود.
۳- ویروس کووید ۱۹ ریسک نامطلوب شماره یک باقی خواهد ماند.
۴- مداخلات نظارتی یک تهدید فزاینده برای استقلال و خودمختاری عملیاتی خطوط تلقی میشود.
۵- نرخهای کرایۀ حمل بسیار بالا در مسیر آسیا- اروپا، منجر به سود ۱۱ میلیارد دلاری خطوط در سال ۲۰۲۰ خواهد شد.
این گزارش ادامه داد: تجارت همیشه راهی برای خود حتی در شرایط نامطلوب پیدا میکند. جابهجایی کانتینر در بنادر طی سه ماهه دوم سال۲۰۲۰ (همچنین طی سه ماهه سوم سال۲۰۲۰) کاهش حدود هشت درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ نشان داد، درحالیکه قبلاً اُفت ۱۶ درصدی برای بازههای زمانی مذکور برآورد شده بود.
نکته قابل توجه اینکه، اگرچه کُند شدن شیب کاهشی به معنی بهبود کامل نیست، اما همین قدر هم کفایت میکند تا مؤسسه Drewry پیشبینی سالیانۀ خود نسبت به تجارت جهانی کانتینر در سال۲۰۲۰ را از ۷.۳- درصد (رقم پیشبینی شده در ماه ژوئن) به ۳.۳- درصد تقلیل دهد.
لازم به ذکراست: براساس پیشبینی Drewry، رشد ظرفیت ناوگان کشتیهای کانتینربر در سال جاری ۳.۱ درصد خواهد بود، و در سال آینده این رشد به ۲.۳ درصد میرسد.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه بازار چارتری روزهای پررونقی را سپری میکند، نوشت: پس از فراز و نشیب بسیار، به دلیل شیب صعودی غیرقابل انتظار تقاضا، نرخهای اجارۀ زمانی کشتی طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ بهبود شدیدی را تجربه کرد.