۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

کنترل ویروس کرونا در بنادر و ناوگان ملی کشور

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملیات گسترده کنترل ویروس کرونا در بنادر از توقف ناوگان ملی کشور در بنادر خارجی جلوگیری به عمل آورد و ناوگان دریایی با بالاترین استاندارد‌های سلامت و ایمنی و کمترین ابتلا به ویروس کووید ۱۹ به فعالیت تجاری خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۸۷۶۱۶

کنترل ویروس کرونا در بنادر و ناوگان ملی کشور

به گزارش مانا، کنترل کووید ۱۹ بعد از زمین و هوا وقتی به دریاها می‌رسد شرایط کار را سخت تر می‌کند، بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی کشور است و با توجه به تعدد ناوگان تحت پرچم و عملیات آن‌ها در بنادر و آب‌های بین‌المللی و همچنین تردد ناوگان خارجی در بنادر شمالی و جنوبی کشور که از کشورهای مختلف جهان و همچنین با خدمه با ملیت‌های مختلف فعالیت دارند، کار را برای سازمان بنادر سخت‌تر کرده است.

جامعه آماری دریانوردان کشور حدود ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر است که از این تعداد ۱۱ هزار نفر ملوان سفرهای نامحدود و چهار هزار و ۲۰۰ نفر افسران سفرهای نامحدود هستند.

سازمان بنادر از ابتدای انتشار «ویروس کرونا» تلاش کرد تا با استقرار تیم‌های قرنطینه در بنادر از انتقال این بیماری از طریق بار و تردد خدمه‌های کشتی‌های ورودی به بنادر جلوگیری کند و برای تایید ورود و خروج کشتی و اشخاص در بندر، به صورت شبانه روزی فعالیت داشته باشد.

جلیل اسلامی معاون بندری سازمان بنادر در خصوص کنترل کووید ۱۹ در بنادر کشور، گفت: با شروع انتشار این ویروس دو اتفاق در جهان افتاد. نخست اینکه سازمان‌های بین‌المللی دستورالعمل‌های خاصی را برای کنترل و مراقبت از دریانوردان و حفظ حمل‌و نقل دریایی انجام دادند و به صورت دوره‌ای به کشورهای عضو ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف ایران این بود که این دستورالعمل‌ها را به موقع و دقیق اجرایی و با شرایط کشتیرانی و دریانوردان خود تطبیق دهیم. بلافاصله همه دستورالعمل‌های بین‌المللی را به شرکت‌ها و موسسات ابلاغ کردیم و بعد از آن شروع به کنترل وضعیت کردیم. در این رابطه صدور دستورالعمل‌های ویژه برای سلامت پرسنل کشتی‌ها، بنادر و دیگر موسسات و شرکت‌ها در تعامل کشتی‌ها و در عین حال بروز رسانی استانداردهای فنی و ایمنی و صدور گواهینامه‌های مربوطه در دستور کار قرار گرفت که حاصل آن منجر به ارسال ۵ سند بین‌المللی از طریق آیمو به همه کشورهای عضو شد.

اسلامی گفت: این موضوع از توقف ناوگان ملی کشور در بنادر خارجی جلوگیری به عمل آورده و ناوگان کشور با بالاترین استانداردهای سلامت و ایمنی و کمترین ابتلا به ویروس کووید ۱۹ به فعالیت تجاری خود ادامه داد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موضوعات مرتبط با دریانوردان در این شرایط از همه مهم‌تر بود، گفت: بسیاری از دریانوردان به دلیل کرونا نمی‌توانستند گواهینامه‌های دریایی را به موقع تمدید و دریافت کنند بر این اساس در سازمان تصمیم گرفتیم گواهینامه‌های دریانوردانی که باید بر روی کشتی‌ها باشند و باطل می‌شد را تمدید کنیم. به همه کشتیرانی‌ها، کشتی‌ها و افرادی که نیاز به این گواهینامه داشتند فرصت تمدید شش ماه دادیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر بحث جابه‌جایی کرو (گروه کنترل شناور)  روی کشتی‌ها بعد از پایان ماموریت و بازگشت به کشور و سوار شدن کرو دیگر بود که باید در دوران کووید ۱۹ مدیریت می‌شد، در این زمینه توانستیم با هماهنگی وزارت امورخارجه و شرکت‌های کشتیرانی از سرگردانی خدمه کشتی‌ها و دریانوردان جلوگیری کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد که در مجموع، کووید ۱۹ در فرآیند کار دریایی و کشتیرانی مشکلی پیش نیاورده است که البته منهای کاهش تجارت جهانی به دلیل کاهش تردد کشتی‌ها در کل جهان است. تعداد کمی از کرو مبتلا شدند و شرایط کاری خوبی را داشتیم.

اسلامی ادامه داد: سازمان بنادر سازمان حاکمیت دریایی است بنابراین تمام شرکت‌های حمل ‌و نقل دریایی، شرکت‌های کارگزاری ترابری دریایی مجوز فعالیت را از سازمان می‌گیرند و بر عملکرد آنها نظارت می‌شود؛ در این مدت  تمام کرو پرسنل کشتی‌ها همکاری کردند و ما کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم.

وی درباره نحوه ضدعفونی کشتی‌ها، گفت: این کار، خیلی گسترده بود، کشتی‌ها موقع ورود و خروج در تمام بنادر کنترل شدند به اضافه اینکه در مراحل مختلف مدیران و کادر دریایی روی کشتی‌ها نیز کنترل شدند و اقلام بهداشتی بین آنها توزیع شد. این اقلام به دست کارگران و خدمه روی عرشه رسید ضمن اینکه از طریق مدیریت خطوط کشتیرانی سعی کردیم تا دریانوردان روی کشتی‌ها که هنوز به خشکی نرسیدند از شرایط بهداشتی برخوردار باشند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی درباره وضعیت تردد مسافری در بنادر گفت: پیک مسافرت دریایی در ایام عید است که در واقع مصادف شد با اوج شروع کرونا و این باعث شد نتوانیم در خدمت مسافران باشیم. بعد از عادی شدن شرایط و اضافه شدن مسافرت دریایی سعی شد ورود و خروج مسافران در پایانه‌های مسافری کنترل عملیات ضدعفونی انجام و ضدعفونی شناورها در دستور کار قرار گرفت، اکنون نیز ورود و خروج مسافران با رعایت پروتکل بهداشتی‌ها ادامه دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار