۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

تأثیر منفی کرونا بر کاهش سرمایه‌گذاری در بنادر کانتینری

بروز بیماری همه‌گیر ویروس کرونا و جنگ تجاری چین و آمریکا، کاهش ظرفیت‌های حمل و نقل کالا و تغییر در الگو‌های حمل و نقل دریایی تؤثیر منفی بلند‌مدت خود را بر روی سرمایه‌گذاری در بنادر کانتینری خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۷۳۵۶
تأثیر منفی کرونا بر کاهش سرمایه‌گذاری در بنادر کانتینری
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر اساس گزارش‌های منتشر شده سرعت توسعه ظرفیت بنادر کانتینری از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش اپراتور‌های ترمینال‌های بندری که این روز‌ها بر اثر شیوع کرونا با کاهش ظرفیت پایانه ها، تعدیل نیروی انسانی و کاهش بار‌های ورودی و خروجی مواجه هستند، معتقدند رشد  ظرفیت پایانه‌های کانتینری در پنج سال آینده شاید به متوسط دو درصد برسد

در همین حال به اعتقاد تحلیلگران Drewry  میانگین رشد سالانه ظرفیت پایانه‌های کانتینری که در ۱۰ سال گذشته هر سال بیش از ۴۰ میلیون TEU بوده از این پس تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۲۵  میلیون  TEU خواهد رسید.

"Eleanor Hadland" از تحلیلگران ارشد بنادر و پایانه‌ها در این ارتباط با اشاره به اینکه ظرفیت جابه‌جایی کالا به دلیل همه‌گیر شدن کووید ۱۹ به شدت کاهش یافته است یاد‌آور شد خطر کاهش تخلیه و بارگیری کالا و میزان سرمایه‌گذاری همچنان در کمین ترمینال‌های کانتینری است.

Drewry در ادامه این گزارش پیش‌بینی می‌کند اگرچه کووید ۱۹ باعث رکود شدید  در رشد اقتصادی و چشم‌انداز کوتاه مدت توسعه بنادر شده است، اما برنامه‌ریزی برای دوران پس از کرونا در  تمامی بنادر کانتینری به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد پروژه‌های بزرگ توسعه ترمینال‌های کانتینری که هم اکنون در حال اجراست به دلیل قطع زنجیره‌های تأمین جهانی با تأخیر مواجه شده است و در صورتیکه بازار حمل و نقل دریایی تا پایان سال ۲۰۲۰ به قوت خود باقی بماند در  این شرایط تضعیف بازار حمل و نقل کانتینری بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه یاد‌آورشد: خوشبختانه اتوماسیون، عملیات خودکار و دیجیتالی بنادر کانتینری بر اثر ویروس کووید ۱۹ به شدت رشد کرده است به گونه‌ای که از ابتدای بروز بیماری کووید ۱۹ تا کنون عملیات هوشمند‌سازی در ۲۲ پروژۀ  بنادر کانتینری بیش از ۸۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت: بررسی‌ها و گزارشات دریافتی به این  مؤسسه نشان می‌دهد که رده‌بندی ترمینال‌های کانتینری بر اثر ویروس کرونا به شدت جابه‌جا شده به گونه‌ای که در این  میان اگرچه  PSA جایگاه خود را در رده بندی حفظ کرده است، اما بنادر Hutchison با اُفت دو در‌صدی در رتبه چهارم قرار گرفت. حمل و نقل چین Cosco و پایانه‌های APM به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.   
ارسال نظرات
آخرین اخبار