به گزارش مانا، ابراهیم جمیلی با اشاره به اینکه بندر شهیدبهشتی چابهار، بندر استراتژیک منطقه است و در آینده به قطب تجاری و صنعتی تبدیل میشود، اظهار کرد: با توجه به معافیت این بندر از تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی آمریکایی ها، حضور هندیها میتواند به توسعه چابهار کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: متاسفانه آن گونه که باید و شاید پتانسیلهای چابهار را به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی نکرده ایم و باید در این زمینه اقدام کنیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران و هند با تأکید بر توسعه زیرساختها در چابهار، عنوان کرد: چابهار باید به خط آهن سراسری متصل شود و عدم اتصال این بندر به مناطق مختلف و پرجمعیت کشور موجب شده که رونق چابهار به طور کامل شکل نگیرد.
جمیلی در ادامه با اشاره به اینکه دولت باید بندر چابهار را در اولویت قرار دهد، گفت: ضرورت دارد که کریدور شمال-جنوب از سرخس تا چابهار تکمیل شود و بتوانیم راه ترانزیت را از افغانستان به آسیای میانه باز کنیم.
وی افزود: مسیری بهتر از ایران برای ترانزیت از آسیای میانه وجود ندارد و به طور حتم توجه به این ظرفیت ترانزیتی میتواند در رونق چابهار موثر باشد.
رییس اتاق بازرگانی ایران و هند همچنین با بیان اینکه باید فله بری از بندرعباس به بندرچابهار منتقل شود، اظهار کرد: بهتر است بندرشهیدرجایی صرفاً به منظور انتقال کالاهای کانتینری به صورت تخصصی فعالیت کند و کالاهای فله از طریق بندر شهیدبهشتی چابهار جابجا شوند که این اتفاق نیازمند سرمایه گذاری بالایی نیست و با برنامه ریزی درست میتوان آن را عملی کرد.
جمیلی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار میتواند در حوزه پتروشیمی هم فعالیت کند و به جای صادرات خام نفت و گاز با فعالیتهای ارزش افزودهای و تبدیل آنها به محصول نهایی، صادرات را انجام داد؛ بنابراین چابهار میتواند به عسلویه دوم ایران تبدیل شود و از این طریق به رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه دست یافت.