به گزارش گروه بین المللی مانا، کنوانسیون بینالمللی مدیریت آب بالاست کشتیها از سپتامبر ۲۰۱۷ در دستور کار IMO قرار گرفت و از آن زمان به بعد کشتیها اعلام شد باید آب بالاست خود را مدیریت کنند تا از انتقال گونههای آبزی تهاجمی جلوگیری به عمل آورند.
بر اساس این گزارش با تصویب این اصلاحیه کشتیها باید یک برنامه آب بالاست خاص همراه با کتابچۀ ویژه در کشتی داشته باشند.
این گزارش حاکی است با اجرایی شدن این کنوانسیون استاندارد آب بالاست از D۱ به D۲ تبدیل میشود و کشتیها باید اطمینان حاصل کنند که ارگانیسمهای آبزی و عوامل بیماریزا (پاتوژنها) قبل از انتقال آب بالاست به مکان جدید از بین رفته و یا بیضرر میشوند.
بر اساس اطلاعیه IMO اصلاحات مربوط به کنوانسیون مدیریت آب بالاست در آوریل ۲۰۱۸ به تصویب رسید تا کشتیها موظف باشند به مرورِ زمان خود را با استاندارد D۲ منطبق کنند. ناگفته نماند کشتیها فرصت دارند تا سپتامبر ۲۰۲۴ به صورت مرحلهای به این استاندارد دست یابند.
IMO یاد آورشد اصلاحات مربوط به این کنوانسیون، بررسی و صدور گواهینامهها را نیز شامل خواهد شد.