طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی:
هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti پاسخ نداد
سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران با رد برخی ادعاها مبنی بر قصد کمک به نفتکش ایرانی Sabiti در زمان حادثه تاکید کرد: هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش ایرانی در زمان حادثه پاسخ نداد و سازمان بنادر و دریانوردی، این مساله را خلاف عرف و تعهدات بینالمللی و همچنین اصول انسان دوستانه تلقی می کند.
به گزارش مانا، درخصوص حملات تروریستی به کشتی MT Sabiti تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و برخی ادعاها مبنی بر قصد کمک به این نفتکش در زمان حادثه، معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی موارد زیر را برای شفاف سازی حادثه و تنویر افکار عمومی اعلام کرد:
1- کشتی MT Sabiti در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ در مسیر دریای مدیترانه در دو نوبت در ساعت های ۰۱:۳۰ و ۰۱:۵۰ GMT در دریای سرخ و در ۶۰ مایلی سواحل عربستان (بندر جده) از طریق اصابت احتمالاً دو فروند موشک مورد حمله تروریستی قرار میگیرد . در نتیجه این حمله، دو مخزن کشتی صدمه دیده، موجب خروج نفت خام به دریا میگردد، و کشتی در شرایط نامتعادل قرار میگیرد.
2- کشتی از طریق سه تجهیز ابتدا از ساعت ۰۵:۱۱ الی ۰۷:۲۰ GMT بر روی کانالهای MF ،HF و SAT-C و VHF برای ۱۶ مرتبه پیام اعلام اضطرار را مخابره مینماید. با توجه به عدم دریافت هرگونه پاسخ از مراکز نجات دریایی منطقه، مجدداً در ساعت ۰۸:۲۰ GMT از طریق ارسال ایمیل به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده، مصر و سودان اعلام مینماید که کشتی مورد حمله از سوی به احتمال قوی دو فروند موشک قرار گرفته و صدمه دیده است. به علاوه، کشتی به سمت راست انحراف یافته است و بار آن در حال خروج به دریا میباشد، و از این رو، درخواست کمک فوری نموده است. همچنین در ساعت ۰۵:۵۵ GMT، مرکز هماهنگی نجات دریایی بندرعباس، موضوع را از طریق تماس تلفنی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده اعلام مینماید که پاسخ جده مبنی بر بزرگنمایی شرکت ملی نفتکش ایران، و عدم تائید پیام اضطرار را دریافت میکند، و قول بررسی و پاسخ مجدد داده میشود.
3- در ساعت ۰۷:۳۰ GMT، مرکز هماهنگی نجات دریایی جده مجدداً اعلام بیاطلاعی مینماید.
4- در ساعت ۱۰:۰۰ دو فروند بالگرد، از روی ناو جنگی در نزدیکی کشتی به سوی آن به پرواز در آمده، و پس از انجام گشت، در ساعت ۱۰:۱۰ مجدداً به کشتی جنگی ملحق گردیده است.
5- در این فاصله، از طرق متعدد از کشتی و مرکز هماهنگی نجات دریایی بندرعباس، اطلاعرسانی لازم مطابق با مقررات بینالمللی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده صورت می گیرد که متاسفانه، علیرغم تأکید مقررات بینالمللی دریانوردی و نیاز کشتی به کمک مبرم جهت برقراری تعادل، هیچ گونه اقدامی در منطقه صورت نپذیرفته است. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران، این مساله را خلاف عرف و تعهدات بینالمللی و همچنین اصول انسان دوستانه تلقی می نماید.