روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲

رشد ۵۱ درصدی سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند / تردد ۷۰۰ هزار زائر ایرانی از مرز شملچه

مدیر عامل منطقه آزاد اروند گفت: در نیمه نخست سال سرمایه‌گذاری انجام شده در این منطقه به پنج هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال رسید که ۵۱ درصد رشد را نشان می دهد.
کد خبر: ۸۴۹۶۵
رشد ۵۱ درصدی سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند / تردد ۷۰۰ هزار زائر ایرانی از مرز شملچه
 
به گزارش خبرنگار مانا، اسماعیل زمانی امروز در جمع خبرنگاران به اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند در راستای ایجاد تسهیلات برای زواری که در ایام اربعین قصد سفر به عتبات عالیات را دارند، اشاره کرد و اظهار داشت: در چند سال گذشته که راهیپمایی اربعین سازمان یافته، در منطقه آزاد اروند مرز شلمچه به عنوان اصلی‌ترین مرز تردد زائران در جنوب، اقدامات خوبی برای رفاه حال زوار و تسهیل در تردد رخ داده است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند در ادامه افزود: در این مرز امکانات زیرساختی مانند آب و برق، جاده، تردد، ترافیک، انتظامات، اسکان زوار و ... فراهم شده است که البته مواکب و کمک‌های مردمی نقش اصلی را در ساماندهی این راهپیمایی بزرگ دارند.

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه ستاد اربیعن کشور، همه زوار خارجی از طریق مرز شلمچه تردد می‌کنند، بیان داشت: از زمان شروع راهپیمایی تا امروز، حدود ۵۰ هزار زائر خارجی و همچنین حدود ۷۰۰ هزار زائر ایرانی از این مرز تردد کرده‌اند که پیش بینی می‌شود تا پایان اربعین حدود یک میلیون تردد از مرز شلمچه انجام شود.

زمانی در ادامه در خصوص مشکلات به وجود آمده در راهپیمایی اربعین در بحث خدمات رسانی اذعان داشت: در ۴۸ ساعت گذشته برای توزیع آب بین مسیر شلمچه تا بصره و برای حمل و نقل با مشکل مواجه شدیم که مهمترین دلیل آن مربوط به ترافیک ایجاد شده در مسیر شلمچه تا بصره بود.

وی ادامه داد: بعضی اتفاقات هم مانند تصادفات رخ داده که متاسفانه منجر به مجروح و فوت شدن تعدادی از افراد شده است؛ شب گذشته برای انتقال ۳۰۰ مجروح، یک هواپیمای ۳۳۰ در آبادان فرود آمد و این افراد برای مداوا به شیراز منتقل شدند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند، خاطرنشان ساخت: به دلیل کمبود وسیله نقلیه، برخی رانندگان سوء استفاده کرده و رقمی حدود ۷۰۰ هزار تومان از زوار مطالبه شده بودند که روز گذشته این موضوع با رسیدن اتوبوس‌های ایرانی برطرف شده و آن‌ها هر زائر را با نرخ حدود ۱۵۰ هزار تومان به نجف می‌رسانند.

زمانی در ادامه در خصوص سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در منطقه آزاد اروند گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در مجموع ۱۱ راهبرد در بخش توسعه منطقه آزاد اروند به عنوان محور‌های توسعه صنعتی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان ساخت: در این میان رویکرد صادراتی صنایعی مانند فولاد در منطقه ایجاد شده و همچنین صنایع انرژی بر و آب بر را به دلیل مزیت منطقه‌ای توسعه دادیم.

وی به وجود دو کارخانه فولاد در منطقه اشاره کرد و بیان داشت: روزانه ۶۰۰ مگاوات برق تولیدی منطقه به عراق صادر می‌شود، ضمن اینکه چند طرح بزرگ پتروشیمی نیمه دولتی و خصوصی  و پالایشگاه‌های کوچک را نیز داریم.

وی به سرمایه گذاری‌های خارجی در منطقه اروند اشاره کرد و بیان داشت: رویکرد منطقه صادراتی است و در پایانه شلمچه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، ایکس ری کامیونی و سواری را نیز ایجاد کردیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری منطقه در سال اشاره کرد و گفت: یک میلیارد دلار از پایانه شلمچه و ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر از بنادر خرمشهر و آبادان به دست می‌آید.

وی با اشاره به اینکه فاز ۲ پالایشگاه آبادان در دست ساخت است و تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد، تصریح کرد: صادرات کالا‌های مسافری نیز از منطقه اروند انجام می‌شود و علاوه بر آن، صادرات اصلی در این بخش صادرات صنعتی و تولیدات داخلی است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد اروند، معافیت‌های مالیاتی تنها شامل فعالیت‌هایی است که تنها در داخل منطقه انجام می‌شود. هر شرکتی که در منطقه ثبت می‌شود در پایان سال باید اظهارنامه ارائه کنند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مانا در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای لایروبی رودخانه اروند گفت: لایروبی رودخانه اروند جزء وظایف سازمان بنادر و دریانوردی است، اما با توجه به اهمیت این امر، همواره سازمان منطقه آزاد اروند در راستای تحقق این امر همکاری لازم را با سازمان بنادر داشته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، خاطرنشان ساخت: همچنین در خصوص خارج سازی مغروقه‌ها نیز همواره سازمان بنادر را حمایت کرده‌ایم.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال جاری ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه ۸۶۰ درصد رشد داشته است، تأکید کرد: بیش از ۱۷۰ واحد صنعتی فعال نیز در حال حاضر در منطقه فعال است.

زمانی با اشاره به اینکه در بخش تولید صادراتی طی نیمه نخست امسال ۵۱ درصد رشد داشتیم، اذعان داشت: صادرات در نیمه نخست امسال به ۸۶ میلیون دلار رسید.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند تأکید کرد: همچنین تولیدات سرزمین اصلی صادراتی در نیمه اول امسال به ۶۴۰ میلیون دلار با ۱۲۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال در بخش ترانزیت ۳۴ درصد رشد داشته و به رقم ۱۲۵ میلیون دلار رسیده ایم، گفت: در بخش سرمایه‌گذاری بیش از ۱۸۰ فرصت سرمایه گذاری در منطقه تعریف شده و ۱۳۸ پروژه در حال انجام است که ۹۸ مورد در بخش تولید و صنعت و ۳۴ مورد نیز در بخش گردشگری است.

این مقام مسئول در منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال سرمایه گذاری انجام شده به پنج هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال رسید که ۵۱ درصد رشد را نشان می‌دهد، یادآور شد: این در حالی است که طی شش ماهه نخست سال گذشته سه هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری صورت گرفته بود.

به گفته وی، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش‌های تولید، صنعتی، تجارت و خدمات رفاهی و توریستی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار