به گزارش گروه بین الملل مانا، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: درحالی که مالکان شناور با معضل ظرفیت مازاد و در پی آن افت نرخ های کرایه حمل دست به گریبان هستند، سفارش ساخت کشتی به پایین ترین سطح خود طی 15 سال کاهش یافته است.
این گزارش ادامه داد: در سه ماه نخست سال جاری میلادی، تعداد سه هزار و 200 فروند کشتی با مجموع ظرفیت 81 میلیون تناژ خالص سفارش داده شده است که رقم مذکور پایین ترین رقم ازسال 2004 میلادی تا کنون به شمار می آید.
شایان ذکراست: تانکرهای نفت خام و فله برها سهم حدود دو سوم از کل سفارش ها را در یک دهه گذشته به خود اختصاص دادند. اما در سال جاری میلادی این سهم به 42 درصد تقلیل یافت، چراکه نوسانات حاکم بر بازارهای کالا و تغییرات در مصرف جهانی انرژی، موجب تغییر تجارت دریابرد شده است. به طوری که تمایل به سمت کشتی هایی مانند LNG افزایش یافته و این شناور سهم بزرگتری از دفترسفارش ساخت را برعهده دارد.
درحال حاضر 141 فروند کشتی حمل LNG سفارش داده شده که سهم 13 درصدی از کل دفتر سفارش ساخت را تشکیل می دهند، درحالی که یک دهه گذشته این سهم تنها دو درصد بوده است.
گفتنی است: به دنبال افزایش تقاضا از سوی کشورهایی مانند ژاپن، چین و هند که به جای ذغال سنگ برای تولید انرژی به دنبال گاز هستند، شیب بازار LNG روند صعودی را طی می کند.
ظرفیت تانکرهای جدید حمل نفت درسه ماهه نخست سال جاری میلادی به چهار میلیون و 500 هزار تن رسید که نسبت به پنج میلیون و 13 هزار تن در مدت مشابه سال گذشته حکایت از کاهش دارد. روی هم رفته در پایان ماه مارس سفارش ساخت 18 فروند تانکر گزارش شد.
در ادامه این گزارش همچنین آمده است: سفارش ساخت کشتی کروز با سهم 12 درصدی از کل دفتر سفارش ساخت سهم بزرگتری را نسبت به گذشته نشان می دهد.
لازم به ذکر است: شیب نزولی سفارش به پیکره یاردهای کشتی سازی در مراکز بزرگ تولید مانند کره جنوبی، چین و ژاپن آسیب وارد کرده است، به طوری که مقامات به دنبال متوقف کردن بخشی ازعملیات خود هستند.
این گزارش در پایان نوشت: سفارش کشتی های حمل کننده LNG با 13 فروند در سه ماه نخست سال جاری میلادی روند خوبی را به نمایش گذاشت.