روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی:

تشکیل شرکت های چند ملیتی حمل و نقلی «اکو» ضروری است

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه حمل و نقل ایجاد شرکت های چند ملیتی متشکل از ملیت های موجود در حوزه اکو باید در دستور کار اعضاء قرار گیرد.
کد خبر: ۸۳۱۹۲
تشکیل شرکت های چند ملیتی حمل و نقلی «اکو» ضروری است
به گزارش خبرنگار مانا، محمدعلی حسن زاده که پنجمین نشست سران سازمان های دریایی عضو اکو سخن می گفت با اشاره به پیشینه تاریخی و موثر کشورهای عضو در عرصه تجارت جهانی اظهار داشت: حمل و نقل فاکتور بسیار موثری در توسعه اقتصاد ملی کشورهای عضو اکو است.
وی در این راستا خواستار ارتقا ارتباطات تجاری بین اعضای اکو شد و تصریح کرد: این ارتباطات بدون حمل و نقل مناسب نتیجه بخش نخواهد بود بنابراین توسعه شیوه های مختلف حمل و نقل کانون تمرکز منطقه اکو است.
حسن زاده با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش اکو بیش از 460 میلیون نفر است افزود: بر این اساس و بر اساس مشترکات فرهنگی و تاریخی اعضاء می بایست با تشکیل بازار مشترک اسلامی زمینه تاثیر هر چه بیشتر در پدیده جهانی شدن را فراهم کرد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقلی بین اعضای اکو نیازمند توسعه زیرساخت هاست، خاطر نشان کرد: براساس برنامه عمل آلماتی طی دوره ده ساله از ۱۹۹۸  تا ۲۰۰۷ برنامه های مختلفی جهت توسعه زیرساخت های جاده ای، ریلی و بندری در کشورهای عضو اکو از جمله در چارچوب طرح های توسعه زیرساخت های حمل و نقلی اسکاپ به ویژه در قالب( AH (Asian Highway و(TAR (Trans-Asian Railway به اجرا در آمده که کشورهای عضو را از نظر زیرساخت های حمل و نقلی به مراتب نسبت به گذشته در وضعیت بهتری قرار داده است.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه این اقدامات توسعه ای ضروری است اما کافی نبوده است، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر گام های موثری در جهت توسعه زیر ساخت های حمل و نقلی خود بر داشته است.
وی یکی از این گام ها را ایجاد بیش از 230 میلیون تن ظرفیت در بنادر ایران اعلام کرد و افزود: هم اکنون حدود 50 میلیون تن از این ظرفیت برای استفاده کشورهای همسایه در نظر گرفته شده که تنها نیمی از آن مورد استفاده قرار می گیرد.
حسن زاده در ادامه افزایش ظرفیت های ترانزتی بین کشورهای عضو اکو را خواستار شد و گفت: این مهم نیازمند ایجاد چهارچوب های قانونی برای ایجاد شرکت های چند ملیتی است که تشکیل آنها باید در دستور کار اعضاء اکو قرار بگیرد.
وی ایجاد شرکت های چند ملیتی را در جهت توسعه حمل ونقلی حوزه اکو ضروری ارزیابی و تصریح کرد: با این اقدام زمینه مشارکت موثر در تجارت جهانی برای اعضاء فراهم خواهد شد و به بستری برای  ورود اعضاء تازه به سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) تبدیل می شود.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی به حداقل رساندن تشریفات اداری و کاری را از جمله مهمترین ملزومات توسعه حمل و نقل بین اعضاء اکو اعلام کرد و اظهار داشت: باید در مسییری قرار بگیریم که طی آن فرآیندهای حقوقی را تسهیل کنیم و به حذف فرآیندهای غیر ضروری بپردازیم.
حسن زاده در پایان با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی کشورهای عضو اکو در سامان دادن به پروژه های توسعه ای حمل و نقلی این سازمان، گفت: بسیار اهمیت دارد که حمل و نقل بین اعضای اکو را افزایش دهیم.
شایان ذکر است پنجمین اجلاس سران دریایی کشورهای عضو سازمان های همکاری های اقتصادی(اکو) هم اکنون(چهارشنبه) در دفتر مرکزی این سازمان در تهران و با حضور نمایندگان 10 کشور عضو این سازمان در حال برگزاری است.
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار