روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست:

سوخت کم‌سولفور حتما در داخل تولید می‌شود

سوخت کم‌سولفور حتما در داخل تولید می‌شود
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: تولید سوخت کم سولفور در داخل شاید با کمی تاخیر اما حتما انجام می شود.
کد خبر: ۸۳۰۸۲
پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان محیط زیست کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت برای تولید سوخت کم سولفور بر اساس قانون 2020 به نوعی در حال اجراست، اظهار کرد: طی این تفاهم‌نامه قرار است سه دستگاه متولی استانداردهای تولید و مصرف این سوخت را تهیه و تدوین کنند.
به گفته وی کارگروهی که بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه تشکیل شده جلساتی را نیز در این زمینه برگزار کرده است.
فرشچی افزود: در این کارگروه لایحه‌ای جهت تقدیم به هیئت وزیران تدوین شده که قرار بود پس از تصویب برای اجراء ابلاغ شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست دلیل عدم ارسال این لایحه به دولت را اعلام عدم امکان تهیه این نوع سوخت در شرایط فعلی از سوی وزارت نفت دانست و تصریح کرد: مسئولان وزارت نفت تولید سوخت کم سولفور در شرایط کنونی را از لحاظ تکنولوژیک و اقتصادی مقدور ندانستند.
وی با این حال گفت: بخشی از فرآیند لازم طی شده است و اراده هر سه دستگاه اجرایی بر اجرای تفاهم نامه فی ما بین برای تولید سوخت کم سولفور است.
فرشچی در پاسخ به این پرسش که با وجود تحریم و مشکلات مالی و فنی چقدر می توان امید داشت سوخت کم سولفور تا سال آینده میلادی در کشور تولید شود، خاطر نشان کرد: این یک خواست ملی است و سازمان های متولی در حال مذاکره برای اجرای آن هستند ولی زمینه های علمی تولید این نوع سوخت فراهم است و حداقل مشکلی از این بابت نداریم.
این مقام مسئول در ادامه و در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه وقتی وزارت نفت اعلام عدم امکان تولید در شرایط فعلی را کرده است آیا تولید داخلی سوخت کم سولفور به سال 2020 می رسد یا خیر، گفت: وقتی سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) برای اجرای قانون سوخت کم سولفور مهلت نهایی و غیرقابل تمدید تعیین کرده است باید برای تولید این سوخت آمادگی لازم را کسب کنیم.
فرشچی درباره چگونگی کسب این آمادگی برای تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور، بیان داشت: نخستین موردی که باید مد نظر باشد ادامه فرآیند اجرای تفاهم نامه بین سازمان محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت از طریق کارگروهی است که قبلا اشاره شد.
وی افزود: در دومین گام، اگر عدم توانایی تولید سوخت کم سولفور در داخل در نتیجه فشارهای تحریمی ارزیابی شد می بایست در جهت مستند سازی آن برای ارائه به مجامع جهانی ذیربط اقدام کنیم.
فرشچی دلیل این امر را چنین بیان کرد: با مستند سازی موانع تحریمی می توانیم مجامع و نهادهای بین المللی را نسبت به تاخیر احتمالی در استفاده از سوخت کم سولفور را در ایران مجاب کنیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در پایان تاکید کرد: فعالان حوزه کشتیرانی مطمئن باشند که تولید سوخت کم سولفور در داخل شاید با کمی تاخیر اما حتما انجام می شود.
      
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار