به گزارش گروه بین الملل مانا سازمان توافق همکاری های منطقه ای برای مبارزه با دزدی ها و سرقت های مسلحانه دریایی درآسیا (ReCAAP) گزارشی از دزدی دریایی طی 12 ماه سال 2018 میلادی درمناطق مختلف آسیا را ارائه داد.
براساس این گزارش، در بازه زمانی سال های 2007 تا 2018، تعداد کل حوادث دزدی دریایی درآسیا هر دو شیب صعودی و نزولی را تجربه کرده است. سال 2015 میلادی با 203 مورد حادثه بیشترین تعداد حوادث دزدی دریایی را به نمایش گذاشت و سال 2018 میلادی با 76 مورد حادثه کمترین تعداد از این قبیل حوادث را به ثبت رساند.
درسال 2018 میلادی، تعداد مرتکبان دزدی دریایی در 34 درصد از حوادث بین چهارالی 6 نفر بوده است.
گزارش ها همچنین نشان می دهد که در 45 مورد حادثه دزدی دریایی، هیچ گونه سلاحی ازسوی مرتکبان حمل نشده است، اما در 19 مورد، مرتکبان مسلح به سلاح سرد مشاهده شدند.
خوشبختانه در اکثر حوادث دزدی دریایی درسال 2018 میلادی هیچ گونه آسیبی به اعضای خدمه وارد نشده است.
بنگلادش
در بازه زمانی 2007 تا 2018 میلادی ، تعداد کل حوادث دزدی دریایی گزارش شده در بنگلادش گاهی افزایش و گاهی کاهش یافته است. سال 2010 میلادی با 24 مورد حادثه بیشترین تعداد حوادث دزدی دریایی را به نمایش گذاشت و سال 2016 میلادی با تنها دو مورد حادثه کمترین تعداد ازاین قبیل حوادث را به ثبت رساند.
در هفت مورد از حوادث، مرتکبان بدون سلاح اقدام به ارتکاب جرم کردند، اما در چهار مورد مرتکبان مسلح به سلاح سرد بودند.
هند
درسال 2018 میلادی، کل حوادث دزدی دریایی درهند به چهار مورد رسید، رقمی که پایین ترین سطح را ازسال 2007 میلادی تا کنون نشان می دهد.
در سه حادثه، مرتکبان بدون سلاح بودند و تنها در یک مورد با سلاح سرد اقدام به حمله کردند. اعضای خدمه درهیچ یک از چهار مورد حادثه آسیب ندیدند.
اندونزی
در سال 2018 میلادی،27 مورد حادثه دزدی دریایی (شامل 21 مورد واقعی و 6 مورد تلاش شده) دراندونزی به ثبت رسید. این رقم درمقایسه با کل حوادث گزارش شده درسال 2017 میلادی روند کاهشی 18 درصدی را به نمایش می گذارد.
مرتکبان در37 درصد ازحوادث بین چهارالی 6 نفر بودند، افزون براین تنها در 6 مورد اعضای خدمه دچار آسیب شدند.
ویتنام
ویتنام درسال 2018 میلادی شاهد وقوع چهار مورد حادثه واقعی دزدی دریایی بود. این رقم در مقایسه با تعداد حوادث دزدی دریایی حکایت از رشد 50 درصدی دارد. در تمامی چهار مورد حادثه، فله برها مورد هدف قرار گرفتند.
دریای چین جنوبی SCS
درسال 2018 میلادی، تعداد چهار مورد حادثه دزدی دریایی در دریای چین جنوبی SCS رخ داد که نسبت به تعداد حوادث درسال 2017 میلادی روند نزولی 67 درصدی را به نمایش می گذارد.
در سه مورد دزدی دریایی، مرتکبان بدون سلاح دست به اقدام زدند.
تنگه مالاکا & سنگاپور SOMS
هشت مورد حادثه دزدی دریایی (شامل 6 مورد واقعی و دو مورد تلاش شده) تنگه مالاکا & سنگاپور SOMS را درسال 2018 میلای درگیر خود ساخت.
در 75 درصد از حوادث، هیچ گونه آسیبی به خدمه وارد نشد.