به گزارش مانا، محمدعلی حسن زاده با اعلام خبر امضاء چهار قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار و با بیان اینکه در این مراسم تنی چند از معاونین وزارت راه و شهرسازی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و هیئت عامل این سازمان، استاندار و جمعی از مدیران و مسئولان استان سیستان و بلوچستان شرکت خواهند داشت، گفت: این قراردادها با شرکت های چهاربهار پالایش صنعت، شرکت گاز و نفت بلوچستان، شرکت دریایی خور آبی و شرکت توسعه تجارت سیراف غرب به امضا خواهد رسید.
وی در این باره افزود: این قراردادها با توجه به اهمیت سواحل مکران و افق بلندمدت توسعه ای که برای بندر چابهار در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است، منعقد می شود.
حسن زاده با اشاره به اینکه این قراردادها به روش ساخت، بهره برداری و انتقال( B.O.T ) خواهد بود، خاطر نشان کرد: طی این قراردادها زمینه برای جمع آوری مواد زاید کشتی ها، احداث مخازن نگهداری LPG، احداث مخازن فرآورده های نفتی و احداث انبار چندمنظوره در بندر شهید بهشتی چابهار و در مجموع به ارزش بیش از ۱۸۳ میلیارد تومان فراهم خواهد شد.
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، قرارداد جمع آوری مواد زائد نفتی و روغنی کشتی ها با اهداف افزایش ایمنی و زیست محیطی با مبلغ کل سرمایه گذاری ۱۹۵۷۱۳ میلیون ریال با شرکت چهار بهار پالایش صنعت به امضا خواهد رسید.
حسن زاده ادامه داد: همچنین قراردادی در زمینه ذخیره سازی و صادرات نفت با احداث مخازن فرآورده های نفتی به روش B.O.T و با مبلغ سرمایه گذاری ۹۸۰۰۰۰ میلیون ریال به امضا خواهد رسید و شرکت نفت و گاز بلوچستان با احداث مخازن نگهداری LPG با ظرفیت ۲۶۵۰۰۰ تن در زمینه صادارت LPG به کشور پاکستان فعالیت خواهد کرد.
به گفته این مقام مسئول با ابلاغ مشوق های ویژه بندر چابهار نوع نگاه و نگرش بخش های خصوصی و صاحبان کالا به بندر چابهار تغییر یافته است به گونه ای که ترغیب و تشویق هر چه بیشتر سرمایه گذاران را در پی داشته و تاکنون جمع کثیری از متقاضیان سرمایه گذاری به این بندر مراجعه کرده اند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توجه به توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت بندر چابهار از دو و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن در سال پس از افتتاح فاز اول و به دنبال ارائه بسته تشویقی و تخفیفات سازمان بنادر و دریانوردی نیاز به افزایش ظرفیت انبارها در این بندر وجود داشت، تصریح کرد: با توجه به حجم کالاهای وارداتی و صادراتی از طریق این بندر اقیانوسی و نیاز به احداث انبارهای چندمنظوره، عقد قرارداد با شرکت توسعه سیراف غرب در راستای پاسخ به تقاضای موجود در زمینه احداث انبار و ظرفیت های ایجاد شده در زمینی به مساحت سه هکتار و با ظرفیت ۵۷۶ هزار تن به امضا خواهد رسید. مبلغ کل این سرمایه گذاری ۱۲۸ میلیون و ۱۵۵ هزار ریال است.
وی امضای این پروژه ها در راستای منویات مقام معظم رهبری و اهمیت سواحل مکران و توسعه محور شرق دانست و افزود: با توسعه هر چه بیشتر بندر شهید بهشتی زمینه اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم و فرصت های شغلی در منطقه ایجاد خواهد کرد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از آغاز بهره برداری از دو دستگاه مکنده غلات در این مراسم خبرداد و گفت: با بهره برداری از این دو دستگاه و ورود این مکنده ها، تجهیزات بندر شهید بهشتی به روز تر و ارائه خدمات بهتر صورت می گیرد و شناورها و کشتی های غلات با سرعت بالایی تخلیه می شوند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین اعلام کرد: علاوه بر امضای چهار قرارداد فوق، مراسم کلنگ زنی ساخت نخستین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی جنوب کشور در بندر شهید بهشتی چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت توسعه تجارت زندگی که اوایل خرداد ماه سال جاری به امضا رسیده بود، نیز به زودی برگزار می شود.
حسن زاده در این باره گفت: این قرارداد با سرمایهگذاری ۲۸۰۰ میلیارد ریال برای ساخت نخستین ترمینال تمام مکانیزه سبز و هوشمند مواد معدنی در بندر شهید بهشتی چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی و این شرکت امضاء شده است و با ظرفیت اشتغالزایی ۳۷۵ نفر در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار اجرا می شود.
به گفته وی، تمامی تجهیزات مورد استفاده این پروژه ظرفیت بارگیری سه هزار تن بر ساعت انواع مواد معدنی را داراست و این تجهیزات، طبق آخرین استانداردهای فنی و زیست محیطی اتحادیه اروپا ساخته شده که طراحی و ساخت بخش زیرساختی و انتقال مواد در داخل این ترمینال، با بهره گیری از توان مهندسی متخصصان جوان ایرانی انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: این مواد معدنی شامل سنگ آهن خرد شده، کنسانتره آهن و مس، گندله ، آهن اسفنجی، بریکت آهن، کلینکر، کرومیت و غیره است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان افزود: این طرح طی دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و مدت زمان استفاده از این ترمینال نیز ۲۰ سال است.