به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل بازار کشتیرانی کانتینری چند روز گذشته با رصد تغییر و تحولات خطوط سرویس دهی و هم چنین بازار تحویل شناور نوشت: در حالیکه خطوط به جنگ بر سر کسب سهم بیشتر بازار در شرایط افت رشد حجم جابه جایی کارگو ادامه می دهند، ظرفیت سرویس دهی هفتگی در مسیر شرق دور-ساحل غربی آمریکای شمالی در ماه سپتامبر سال جاری میلادی 6.9 درصد افزایش یافت. افزون بر این علیرغم تصمیم ائتلاف 2M مبنی بر پایان بخشی به خط سرویس دهی TP-1/Eagle، ظرفیت شناور در ترنس پاسیفیک افزایش خواهد یافت. ناگفته نماند بسته شدن این خط سرویس دهی تنها 1.5 درصد از ظرفیت کلی را از مسیر مذکور برخواهد داشت. عقب نشینی خط سرویس دهی 2M با معرفی خط سرویس دهی EXX کشتیرانی APL سنگاپور در ماه آگوست سال جاری میلادی و هم چنین افزایش ظرفیت خط سرویس دهی EX1 این کشتیرانی در ماه جولای سال جاری میلادی جبران خواهد شد.
ائتلاف 2M نخستین قربانی جنگ نرخ کرایه حمل در ترنس پاسیفیک
گروه کشتیرانی مرسک دانمارک و MSC سوئیس تعلیق فوری خط سرویس دهی شرق دور –PNW TP-1/Eagle (خط سرویس دهی فعال در درون ائتلاف 2M) را اعلام کرده اند. از این رو حلقه مذکور نخستین تلفات جنگ نرخ کرایه حمل ترنس پاسیفیک خواهد بود.
علیرغم عقب نشینی خط سرویس دهی متعلق به ائتلاف 2M، خطوط کشتیرانی ترنس پاسفیک نتوانستند ظرفیت ناوگان را کنترل کنند. مسیر ترنس پاسیفیک با فشار زیاد ناشی از ظرفیت مازاد و افت نرخ کرایه حمل هم چنان دست به گریبان است، رشد حجم تجاری نیز روند نزولی به خود گرفته است. افزون بر این به دنبال جنگ تعرفه آمریکا- چین که از ششم ماه جولای سال جاری میلادی به اجرا در خواهد آمد، چشم انداز بازار برای ماههای پیش رو در این منطقه به طور فزاینده ای در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
خط کشتیرانی مرسک دانمارک و MSC سوئیس پوشش احتمالی برای محدود کردن اختلالات ناشی ازعقب نشینی خط سرویس دهیTP-1/Eagle ائتلاف 2M که از ماه آینده اتفاق می افتد را فراهم خواهند کرد.
کشتیرانی APL سنگاپور( از گروه کشتیرانی CMA CGM فرانسه )خط سرویس دهی جدید خود (Eagle Express X(EXX را راه اندازی خواهد کرد، خط مذکور بندر Ningbo چین و شانگهای را به بندر لس آنجلس متصل خواهد کرد. نخستین بارگیری این خط سرویس دهی قرار است از بندر شانگهای چین در سوم ماه آگوست سال جاری میلادی آغاز شود. افزون بر این کشتیرانی APL ظرفیت شناورهای خط سرویس دهی EX1 خود را از پنج هزار و 100 TEU به شش هزار و 500 الی هفت هزار و 500 TEU ارتقا داد.
این گزارش ادامه داد: خط کشتیرانی مرسک دانمارک مسیر چندین کشتی مستقر شده در خط سرویس دهی شرق دور-USEC TP-10/Amberjack را به سمت بندر Dutch Harbor در جزیره Unalaska تغییر داد.کشتی GEASMERE MAERSK با ظرفیت چهار هزار و 822 TEU در بندر Dutch Harbor در تاریخ سیزدهم ماه جاری میلادی پهلو گرفت، در حالیکه کشتی NORTHERN GUILD با ظرفیت چهار هزار و 294 TEU در دهم ماه آینده در بندر مذکور پهلو خواهد گرفت.
این پهلوگیری های اضافی به کشتیرانی مرسک اجازه خواهد علیرغم تعلیق موقت خط سرویس دهی شرق دور- بندر Dutch Harbor در ماه جاری میلادی، صادرات پرثمر واحد کانتینر یخچالی را ادامه دهد.
کشتیرانی APL پوشش ساحل غربی آمریکای مرکزی را ارتقا خواهد داد
کشتیرانی APL سنگاپور (از گروه کشتیرانی CMA CGM فرانسه) پوشش خط سرویس دهی آمریکای مرکزی خود را از طریق دو خط سرویس دهی جدید ساحل غربی آمریکا- آمریکای مرکزی که از سوی مرسک لاین و شرکت های تابعه مرسک- هاپاگ لوید و SeaLand- ایجاد خواهد شد، ارتقا می دهد.
کشتیرانی اورگرین تایوان، کاسکوی چین و شرکت کشتیرانی مستقل X-Press Feeders Group خط سرویس دهی آفریقای شرقی به چین را گسترش خواهند داد. خط سرویس دهی گسترش یافته، سرویس دهی به هاب های ترانشیب اصلی بندر کلمبیا، بندر Klang و Tanjung Pelepas مالزی و بندر سنگاپور را ادامه خواهد داد، هم چنین بندر کنیا را با بقیه شبکه های خط سرویس دهی در آسیای جنوبی، آسیای شرقی، اقیانوسیه و ساحل غربی آمریکا متصل می کند.
کشتیرانی CMA CGM فرانسه خبر از توافق بر سر خرید کشتی های کانتینری شرکت کانتینری Finance Ltd Oy فنلاند داد. این اکتساب بخشی از استراتژی کشتیرانی فرانسه برای متنوع سازی شبکه های منطقه ای خود است. ناوگان شرکت شرکت کانتینری Finance Ltd Oy تعداد 14 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت متغیر 326 TEU الی یک هزار و 129 TEU را در اختیار دارد. تنها یک فروند شناور با ظرفیت 966 TEU ملکی است، اما بقیه چارتی هستند. این شرکت در رده بندی آلفالاینر در رتبه 68 با ظرفیت مجموع 11 هزار و 760 TEUقرار دارد.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: Hutchison Ports Thailand ، اپراتور بندری پیشگام در تایلند نخستین کشتی کانتینری را در بندر Laem Chabang در ترمینال D جدید خود پذیرش کرد. افتتاح پهلوگیری از سوی کشتی کانتینری GRANDEUR متعلق به کشتیرانی MOL ژاپن با ظرفیت پنج هزار و 605 TEU انجام شد.
بندر پرینس روپرت (Prince Rupert) کانادا و اپراتور بندری دی پی ورلد از افزایش سرمایه گذاری ها خبر دادند. آنها در هفته گذشته بر سر شرایط طرح توسعه پروژه فاز جدید گسترش ترمینال کانتینری Fairview به توافق رسیدند. پس از تکمیل فاز جدید در سال 2022، ظرفیت جابه جایی سالانه در دومین ترمینال کانتینری بزرگ کانادا به یک میلیون و 800 هزار TEU خواهد رسید.