به گزارش خبرنگار مانا محمد راستاد در کنفرانس خبری امروز با حضور خبرنگاران رسانههای مختلف، با اعلام سیاستهای تازه تعرفهای در بنادر کشور این سیاستهای تازه را در جهت افزایش رقابت پذیری و بهبود کیفیت خدمات در بنادر دانست و اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی با یک نگاه ویژه راهبردی کوتاه و میان مدت این سیاستهای تازه را اعمال خواهد کرد.
وی تعرفههای تازه را با نرخهای شناور و متناسب با مقیاس فعالیت هر بندر و نیاز ذینفعان اعلام کرد و گفت: این تعرفهها طی برنامههای سه ساله و برای تسهیل تجارت و افزایش جذب کالا و کانتینر در بنادر کشور اجرا میشوند.
به گفته راستاد همزمان با اجرای تعرفههای تازه، مجوز اعمال تخفیفات ویژه بر اساس تفاهم نامههای دو جانبه بین خطوط کشتیرانی و پورت اپراتورها نیز صادر شده است.
به گفته این مقام مسئول سیاستهای تعرفهای جدید سازمان بنادر با استناد به قانون تسریع در تخلیه کشتیها مصوب خرداد ۹۵ اصلاحیه بهمن ۱۳۹۶ و بر مبنای راهبرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی تدوین و اجرا خواهند شد.
عمده تغییرات تعرفهای خدمات بنادر در سال ۹۷ نخستین تغییر عمده تعرفه خدمات بندری که مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بدان پرداخت، کاهش هزینه توقف کنار اسکله برای شناورها بود. وی در این باره گفت: در بنادر جنوبی هزینه توقف شناورها در کنار اسکله نسبت به قیمتهای قبلی با کاهش ۱۰ درصدی دریافت میشود همچنین در دو نُرم عملیات تخلیه و بارگیری برای کالاهای ایرانی تخفیف ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده است.
به گفته راستاد هزینه تامین آب برای شناورهای خارجی که تا پیش از این نسبت به شناورهای ایرانی بیشتر بود از این پس به صورت یکسان دریافت خواهد شد.
هزینه دیمند (تقاضا) از دیگر هزینههایی بود که به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با کاهش روبرو میشود.
وی در این باره تصریح کرد: هزینه دیمند انبارداری در شب ۱۰ الی ۲۴ درصد کاهش مییابد به گونهای که از ساعت ۱۵ الی ۱۹ هر انبار از ۶ و نیم دلار به پنج دلار و از ساعت ۱۹ الی هفت صبح از ۱۱ دلار به ۱۰ دلار تقلیل یافته است.
راستاد همچنین افزود: کشتیهای RORO مسافری حامل کالاهای صادراتی، ترانزیتی و مسافری در بندر نوشهر تخفیف ۷۰ درصدی را در تعرفههای بندری شاهد خواهند بود، اما به این شرط که خطوط کشتیرانی تفاهم نامه تردد منظم با این بندر را امضا کنند.
حمایت تعرفهای از سوخت رسانها از دیگر مواردی بود که راستاد به آن پرداخت و در این باره خاطر نشان کرد: حذف هزینه لایروبی از مجموع هزینههای شناور سوخت رسان که بیانگر کاهش ۲۰ درصدی هزینه این شناورهاست در راستای حمایت از بانکرینگ در جدول تعرفههای جدید اعمال میشود.
سیاستهای حمایتی تازه از بندر چابهار معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر حمایت از سرمایه گذاری در بندر چابهار از سیاستها تازه این سازمان در قالب تعرفههای تازه از تردد و سرمایه گذاری در این بندر خبر داد و تصریح کرد: خطوط کشتیرانی که تفاهم نامه تردد منظم به بندر چابهار امضا کنند در مجموع هزینهها تا سقف ۸۰ درصد مشمول تخفیفات تعرفهای خواهند شد.
تخفیف در هزینههای راهنمایی، یدک کشی و لایروبی تا سقف ۶۰ درصد، کاهش ۹۰ درصدی هزینه THC و ۷۵ درصد تخفیف در انبارداری کانتینر خالی از دیگر سیاستهای سازمان بنادر برای جذب کشتی و کالا به بندر چابهار بود که مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با آنها اشاره کرد.
تعرفههای تازه برای کاهش رسوب کالا در بنادر راستاد در ادامه به اعمال سایتهای تازه این سازمان برای کاهش رسوب کالای غیر کانتینری در بنادر کشور پرداخت و در این باره گفت: در صورتی که صاحبان کالا هر چه زودتر نسبت به تخلیه کالای خود از بندر اقدام کنند تا ۱۰ درصد در خدمات خن کاری و باربری کالا مشمول تخفیف خواهند شد.
البته اعمال مشوقها تنها برنامه سازمان برای کاهش رسوب کالا در بنادر نبود.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در این باره اظهار داشت: در صورتی که کالایی در بندر پس از گذشت سقف زمانی مشخص شده تخلیه نشود به صورت تصاعدی مشمول هزینه انبار داری میشود.
فورواردرها از تخفیف بهرهمند میشوند به گفته راستاد با افزایش تخلیه و بارگیری کالایهای غیر کانتینری فورواردها شامل تخفیف در هزینهها خواهند شد.
وی در این باره گفت: فورواردرهایی که در طول سال تا ۷۵ هزار تن کالا عملیات داشته باشند در هزینههای خن کاری، انبارداری و... از ۵۰ تا ۷۰ درصد تخفیف دریافت میکنند. همچنین در بخش هزینههای زیربنایی مناطق آزاد مشمول ۱۰۰ درصد تخفیف خواهند شد.
تخفیفات کانتینری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره تغییرات تعرفهای در بخش کانتینر تصریح کرد: پیش از این در بخش استافینگ تعرفهها مشخص نبود که در جداول جدید این مسئله برطرف شد ضمنا سقف دریافت تخفیف در بخش کانتینر از پنج هزار موو (MOVE) به چهار هزار موو کاهش یافت.
وی با تاکید بر حمایت از ترانزیت کالا از بنادر کشور افزود: هزینه انبارداری بیش از ۲۰ هزار TEU کانتینر تا سقف ۶۵ درصد تخفیف داده میشود همچنین هزینه زیربنایی مناطق آزاد در این بخش نیز تا ۱۰۰ درصد شامل تخفیف شده است.
راستاد ادامه داد: برای افزایش حمل مواد فله خشک از طریق کانتینرهای روباز ۴۸ درصد در هزینههای THC و ۶۲ درصد در هزینههای انبارداری تخفیف در نظر گرفتهایم.
حمایت از حمل کانتینر از طریق ریل از دیگر مواردی بود که این مقام مسئول به آن پرداخت. وی دراین باره گفت: حمل کانتینر با ریل تا ۵۰ درصد مشمول تخفیف در هزینه حمل شده و معافیت هزینه انبارداری در این بخش نیز از پنج روز به ۱۰ روز افزایش یافته است.
حمایت از ناوگان داخلی ادامه میباید/عوارض حق پرچم کماکان دریافت میشودمعاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش خبرنگار مانا مبنی بر اینکه در راهبرد تازه سازمان بنادر چه اقداماتی را برای حمایت از ناوگان داخلی در نظر گرفتهاید، خاطر نشان کرد: در بنادر کشور همچنان اولویت خدمات دهی با ناوگان داخلی خواهد بود.
وی افزود: برای حمایت از ناوگان ملی مشوقهای قانونی خوبی مانند دریافت عوارض حق پرچم وجود دارد که کماکان اجرا خواهند شد.
راستاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مانا که در آن از احتمال تحریم دوباره بنادر کشور از سوی آمریکاییها و برنامه سازمان برای حمایت از ناوگان داخلی در صورت اجرای این تحریمها پرسیده شد، تصریح کرد: قاعدتا باید استفاده بهینه و حداکثری از ناوگان داخلی مد نظر باشد چه بسا شرایطی پیش بیاید که نسبت به هر زمان دیگری نیازمند توان این ناوگان شویم.