۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کلارکسونز:

بازار کشتیرانی جهان آرام پا به مارس گذاشت

بازار کشتیرانی جهان آرام پا به مارس گذاشت
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف هفته قبل بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق پرداخت.
کد خبر: ۸۰۰۸۸
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف هفته قبل بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق پرداخت.
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز در تحلیل هفتگی خود، به سراغ بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناور و اوراق رفت و نوشت: طی هفته گذشته مالکان نفتکش های غول پیکر برای یکبار دیگر شاهد بازار کساد بودند. نرخ کرایه حمل در مسیر خاورمیانه ـ چین با روند نزولی همراه بود و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند، چرا که سایه بسیار سنگین ظرفیت مازاد تا پایان ماه مارس همچنان برقرار خواهد بود. از طرف دیگر، در بازار آفریقای غربی نیز داستان به همین شکل روایت شد. در قاره انگلستان بازار شلوغ و پررونق بود اما نتوانست فتیله نرخ کرایه حمل را بالا بکشد.
 
سوئزماکس
طی هفته گذشته، نرخ کرایه حمل بازار تانکر سوئزماکس روند بهبود را تجربه کرد، به گونه ای که در مسیر آفریقای غربی ـ مدیترانه به 70 WS افزایش یافت. در حالیکه نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه ـ مدیترانه با افزایش بیشتری به 72.5 WS رسید. در مجموع افزایش نرخ کرایه حمل سبب رشد 54 درصدی میانگین درآمد این نوع شناور شد. ناگفته نماند، میانگین درآمد تانکر سوئزماکس به ده هزار و 858 دلار در روز رسید.
 
افراماکس
طی هفته گذشته، بازار تانکر افراماکس نسبتا دو سوی کفه ترازو را نشان داد. نرخ کرایه حمل در تمامی مسیرهای دریای سیاه- مدیترانه و سراسر مدیترانه روند نزولی را به نمایش گذاشت. به گونه ای که نرخ کرایه حمل در مسیر Mellitah-Fos به 92.5 WS افت کرد. افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از قاره انگلستان به طور کلی شیب صعودی را پیمود. نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان-USAC به 92.5WS رسید.
 
 
فله برها
 
کیپ سایز
طی هفته گذشته، بازار فله بر کیپ سایز به طور کلی روند نزولی را پیمود. افت فعالیت عمدتا در مسیرهای برزیل - چین و چین- استرالیای غربی مشهود بود. نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao با رسیدن به شش هزار و 60 دلار برای هر تن روند نزولی هفته به هفته را تجربه کرد، در حالیکه میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 11 هزار و 246 دلار در روز افت 13 درصدی هفته به هفته را نشان داد.
پاناماکس
طی هفته گذشته، بازار پاناماکس در منطقه آتلانتیک نیز به دو سوی آهن ربا کشیده شد، در منطقه پاسیفیک به دنبال جریان پایدار ورود کارگوی جدید به ویژه در منطقه آسیای جنوب شرقی، نرخ کرایه حمل به طور کلی روند بهبود هفتگی را تجربه کرد. در کل، تمایل حاکم بر بازار مثبت بود.
هندی
در منطقه آتلانتیک، به دنبال بهبود فانتدمنتال ها در بازار، نرخ کرایه حمل فله بر هندی به طور کلی روند صعودی را طی کرده است، اگرچه نرخ کرایه حمل در اروپا افت کمی را نسبت به سطح بالای هفته گذشته آن به همراه داشت. از سوی دیگر، جریان پایدار محموله های جدید ذغال سنگ از اندونزی سبب افزایش بیشتر نرخ کرایه حمل در منطقه پاسیفیک به ویژه آسیای جنوب شرقی شد.
 بازار کانتینری 
ماه فوریه سال جاری میلادی شاهد بهبود بیشتر نرخ های چارتر زمانی کشتی کانتینری بود. نرخ های چارتر کوتاه مدت برای سایزهای بزرگتر شناور بهبود قوی را به نمایش گذاشت. نرخ چارتر در بازه زمانی یکساله برای یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و 750 TEU بر روی عقربه نه هزار دلار در روز در پایان ماه فوریه سال جاری میلادی ایستاد. رقمی که حکایت از رشد سه درصدی ماه به ماه داشت.
بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیرهای اروپای شمالی ـ آسیا و مدیترانه ـ آسیا به ترتیب با رسیدن به 827 دلار برای هر TEU و 721 دلار برای هر TEU، روند نزولی ده درصد را در هفته گذشته به نمایش گذاشت. افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیرهای ساحل غربی آمریکا-آسیا و ساحل شرقی آمریکا- آسیا به ترتیب با رسیدن به یک هزار و 252 TEU برای هر دلار و دو هزار و 375 دلار برای هر TEU، افت 11 و 12 درصد را نشان داد.

سفارش ساخت شناور
در بخش تانکر، کشتی سازی دووی کره جنوبی خبر از انعقاد قرارداد ساخت سه فروند نفتکش غول پیکر به ظرفیت 300 هزار DWT با یک مالک ناشناخته داد، شناورها قراراست در نیمه نخست سال 2020 تحویل داده شوند. کشتی سازی مذکور هم چنین برنده یک سفارش دیگر برای دو فروند نفتکش غول پیکر با ظرفیت 300 هزار DWT شد. این شناورها نیز قرار است در نیمه نخست سال 2020 تحویل داده شوند.
در بخش کشتی حمل گاز، کشتی سازی دووی دریافت سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل کننده LNG با ظرفیت 174 هزار cum را نیز تایید کرد که در سه ماه سوم سال 2020 تحویل داده خواهند شد. نام سفارش دهنده هنوز نامعلوم است.
از سوی دیگر کشتی سازی Jinling چین سفارش ساخت یک فروند حمل کننده LPG/اتیلن را از شرکت تجاری و حمل و نقل مایعات شیمیایی Nanjing Yangyangهموطن دریافت کرد. شناور قرار است در نیمه نخست سال 2020 تحویل داده شود.
افزون بر این در بخش های دیگر، شرکت کشتی کروز AIDA Cruises آلمان مجموع سفارش های کشتی کروز با ظرفیت 180 هزار تناژ خالص را در کشتی سازی Meyer Werft هموطن با سفارش یک فروند دیگر گسترش داد. زمان تحویل کشتی های کروز سال 2023 اعلام شده است.
 
بازار فله
به منظور حمایت از صنعت فولاد داخلی، دونالد ترامپ در هفته گذشته طرح تحمیل یک تعرفه 25 درصدی واردات فولاد به آمریکا را اعلام کرد. شرکای تجاری اصلی آمریکا شامل چین و اروپا با متهم کردن این حرکت ، تهدید به اقدامات تجاری تلافی جویانه کردند. ناگفته نماند، آمریکا بزرگترین واردکننده محصولات فولاد در جهان است، به طوری که با وارد کردن 37 میلیون تن در سال 2017 میلادی، رشد 18 درصدی را به نمایش گذاشت.
از سوی دیگر اندونزی، اجرای قوانین محدود کننده صادرات ذغال سنگ برای شناورهای ملکی، تحت پرچم و بیمه شده داخلی را به حالت تعلیق درآورد. این قوانین نگرانی هایی را به وجود آورد، چرا که به نظر می رسد ناوگان داخلی اندونزی برای حمل صادرات دریابرد ذغال سنگ کفایت نکند. الیته استفاده از شناورهای خارجی درصورتی امکان پذیر خواهدبود که شناورهای داخلی در دسترس نباشند.
 
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار