به گزارش خبرنگار مانا، محمد راستاد که در بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی سخن میگفت با اشاره به سانحه دلخراش نفتکش سانچی اظهار داشت: متعاقب هر حادثه باید درس هایی از آن آموخت تا ایمنی دریایی و دریانوردی را ارتقا داد.
وی با بیان اینکه در قالب یک تفاهمنامه چند جانبه از کشورهای ذی نفع در سانحه کشتی سانچی تلاش می کنیم به یک پاسخ شفاف دست پیدا کنیم، افزود: سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) نسبت به سانحه سانچی نگاه ویژه ای دارد و از آن به عنوان موضوعی برای تدوین مقررات جدید بهره می برد.
راستاد با بیان اینکه در این سانحه یکی از شرکت های بزرگ کشتیرانی کشور لطمه دید، خاطر نشان کرد: آنچه ضرورت دارد این است که باید تمام امکانات را به کار بگیریم تا از شرکتهای کشتیرانی حمایت کنیم تا بتوانند در بازار پر تلاطم به خوبی فعالیت کرده و حداکثر سهم را برای کشور به دست آورند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اشاره ای نیز به فراز و فرود قیمت های حمل در بخش دریایی داشت و در این باره اظهار کرد: این نوسان ها شرکت ها را به ورشکستگی می کشاند و آنها را به سمت ادغام سوق می دهد.
وی ناوگان تحت مالکیت کشور را ۲۲۹ فروند کشتی اقیانوس پیما اعلام کرد و گفت: این تعداد به معنای یک درصد از ظرفیت ناوگان جهانی است که رتبه بیستم را برای ایران به ارمغان آورده است.
راستاد با بیان اینکه باید در حوزه حمل و نقل کانتینری نیز رتبه خود را ارتقا دهیم، افزود: هم اکنون در کشور تا سه میلیون TEU جابجایی کانتینر وجود دارد که بخشی از آن از سوی لاینرهای خارجی انجام می شود بنابراین باید برای تقویت حمل و نقل کانتینری داخلی برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.
وی در ادامه تربیت و آموزش دریانوردان طبق استانداردهای بین المللی را یکی دیگر از اهداف مهم بخش دریایی ارزیابی کرد و یادآور شد: تاکنون دریانوردان بسیار خوبی را به ناوگان بین المللی معرفیکرده ایم و میتوانیم این ناوگان را برای بهره گیری از دریانوردان آموزش دیده ایرانی متقاعد کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهاراتش درباره حوزه بندری کشور گفت: اگر بخواهیم در حوزه حمل و نقل دریایی و خدمات بندری در دنیا جایگاه درخور کشور داشته باشیم باید رقابت پذیری بنادر خود را ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه الگوی بنادر هاب و فیدری در جهان تغییر کرده است، افزود: با توجه به رتبه هایی که در حوزه بندری داریم مانند رتبه ۶۹ در آخرین ارزیابی بندری، راهی دشوار و طولانی برای ارتقا بنادر کشور در پیش داریم.
راستاد یکی از راهبردهای مهم سازمان بنادر را افزایش نقش بخش خصوصی اعلام و تصریح کرد: به دنبال ایجاد مراکز توزیع، لجستیک، ایجاد ارزش افزوده و تولیدی هستیم تا رقابت پذیری بنادر را ارتقا دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر راهبردهای مجموعه تحت امر خود در حوزه بنادر و دریایی را توسعه گردشگری دریایی، استفاده از ظرفیتهای خارجی در حوزه سالویج و حفاظت از محیط زیست دریایی اعلام و خاطر نشان کرد: حمایت از صنایع دریایی نیز از جمله مواردی است که به آن توجه ویژه خواهیم داشت.