۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
بازار کشتی سازی 2016، 2017 و 2018 میلادی از نگاه کلارکسونز:

دفتر سفارشات ساخت شناور در جهان قطورتر شد

نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۳۹۳
دفتر سفارشات ساخت شناور در جهان قطورتر شد
داده های کلارکسونز نشان می دهد، در سال 2017 میلادی، ارزش کل سرمایه گذاری های سفارش ساخت شناور، 58 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است، رقمی که حکایت از رشد 58 درصدی نسبت به سال 2016 دارد. 
به گزارش گروه بین الملل مانا داده های کلارکسونز نشان می دهد، ارزش کل سرمایه گذاری های سفارش ساخت شناور در سال 2017 به 58 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، رقمی که رشد 58 درصدی را نسبت به سال 2016 نشان می دهد. اما با این وجود، 58 میلیارد و 700 میلیون دلار سفارش ساخت، دومین سطح پایین سفارش ساخت را طی ده سال گذشته نشان می دهد، روندی که منعکس کننده مقاومت مالکان در برابر ظرفیت مازاد است، اگر چه نرخ کرایه حمل در چندین بخش اصلی بهبود را به نمایش می گذارد.
این گزارش ادامه داد: این رویکرد هوشیارانه رشد ناوگان را در بسیاری از انواع شناورها در یکی یا دو سال آینده، محدود خواهد کرد، این مسئله خوش بینی گسترده را در صنعت کشتیرانی به ارمغان می آورد.
با نگاهی جزئی تر در قالب سفارش های ساخت شناور می توان گفت: اکثر سفارش ها بر روی کشتی های با سایز بزرگ متمرکز بوده است.
 
فله برهای کیپ سایز
در سال میلادی2017 تعداد 75 فروند شناور با ظرفیت کلی 18 میلیون و 300 هزار DWT و ارزش چهار میلیارد و 100 میلیون دلار سفارش داده شد. در سال 2016 میلادی نیز  35 فروند شناور با ظرفیت کلی 13 میلیون DWT با ارزش دو میلیارد و 800 میلیون دلار به کشتی سازی های جهان سفارش داده شد.
شرکت چند ملیتی Vale S.A. برزیل، (فعال در زمینه فلزات و معادن و یکی از بزرگترین اپراتورهای لجستیکی در این کشور و هم چنین بزرگترین تولید کننده سنگ آهن و سنگ نیکل در جهان ) به تنهایی بخش اعظمی از سرمایه گذاری برای سفارش این شناورها را بر عهده گرفت.
جدای نیازمندیهای کشتیرانی صنعتی، علاقه سرمایه گذاران نیز در شرایطی که صنعت کشتیرانی فله خشک بهبود گسترده ای را تجربه می کند، نیز افزایش پیدا کرده است. انتظار می رود این روند همچنان ادامه داشته باشد.
بر اساس پیش بینی لویدزلیست اینتلیجنس، در سال جاری میلادی شاهد تعداد 30 سفارش برای کیپ سایزهای با ظرفیت 200 هزار DWT و 60 سفارش برای کیپ سایزهای با ظرفیت 100 هزار DWT تا 200 هزار DWT خواهیم بود.
 
نفتکش های غول پیکر
در سال 2017 مجموع سفارش نفتکش های غول پیکر به  48 فروند شناور با ظرفیت کلی 15 میلیون DWT و ارزش سه میلیارد و 900 میلیون دلار رسید. البته در سال 2016 این نوع از شناورها 14 فروند با ظرفیت کلی چهار میلیون و 400 هزار DWT و ارزش یک میلیارد و 100 میلیون دلاربود.
به دنبال پیش بینی تحلیلگران در بهبود نرخ کرایه حمل، در ابتدا سرمایه گذاران اشتیاق زیادی به ساخت بیشتر نفتکش های غول پیکر از خود نشان دادند، اما وقتی درآمد نرخ کرایه حمل نتوانست انتظارات را برآورده کند، شعله اشتیاق برای سفارش بیشتر نیز فروکش کرد. اکثر سفارش ها در سال گذشته در بازه زمانی ماه های ژانویه الی ژوئن به ثبت رسیده است.
با استمرار کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک، رکود بازار ممکن است طولانی تر شود، به دنبال چشم انداز ضعیف بازار، سرمایه گذاری های ساخت این شناور در سال جاری روند نزولی را خواهد پیمود. علاوه بر این، به نظر می رسد یاردها مشتاق تر به رقابت برای تجارت فله بر سایز بزرگ هستند، در شرایطی که قیمت فولاد پایدار است، قیمت سفارش ساخت 80 میلیون دلار و یا کمتر از آن برای یک نفتکش غول پیکر حاشیه سود ناچیزی را به همراه خواهد داشت. لویدزلیست اینتلیجنس پیش بینی کرد، در سال 2018 میلادی، سفارش تنها ده فروند شناور به ثبت خواهد رسید.

کشتی کانتینری هشت هزار TEU یا بالاتر
در سال گذشته میلادی 29 فروند شناورکانتینربر با ظرفیت کلی 10 میلیون و 100 هزار TEU و ارزش سه میلیارد و 800 میلیون سفارش داده شد. در سال 2016 با افت کاهش سفارش این تعداد به نه فروند با ظرفیت کلی نه میلیون و 300 هزار TEU و ارزش 900 میلیون دلار رسید.
به دنبال از سرگیری سفارش کشتی های کانتینری غول پیکر، کشتی کانتینری شاهد یک روند افزایشی سفارش ساخت در سال گذشته بود.
فوران قراردادهای سفارش ساخت در اواخر ماه سپتامبر سال 2017 میلادی دیده شد، زمانی که کشتیرانی CMA CGM فرانسه سفارش ساخت نه فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 22 هزار TEU و کشتیرانی MSC سوئیس سفارش ساخت 11 فروند کشتی با سایز مشابه را داد.
سفارش ساخت کشتیرانی فرانسه به طور ویژه ای ارزشمند بود، چرا که این شناورها مجهز به گاز طبیعی مایع (LNG) خواهند بود.
در حالی که طی دو سال بازار شاهد رکورد سفارش در این بخش بود، اما بهبود نرخ کرایه حمل به دنبال چشم انداز خوش بینانه اقتصاد جهانی، پای دو کشتیرانی کانتینری برتر دنیا را به کشتی سازی ها دوباره باز کرد، بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که شاهد سفارش های بیشتر در ماه های آینده باشیم. لویدزلیست اینتلیجنس پیش بینی سفارش ساخت 25 فروند کشتی کانتینری پست پاناماکس برای سال 2018 و 39 فروند برای سال 2019 را کرده است.
 
حمل کننده گاز مایع طبیعی LNG با ظرفیت 140 هزار cum یا بالاتر
در سال 2017 میلادی شاهد سفارش ساخت 13 فروند شناوراز نوع حمل کننده گاز مایع طبیعی با ظرفیت کلی دو میلیون و 300 هزار cu m و ارزش دو میلیارد و 700 میلیون دلار بودیم. در سال 2016 این سفارشات با کاهش همراه بود و به هشت فروند با ظرفیت کلی یک میلیون و 400 هزارcu m و ارزش یک میلیارد و 800 میلیون دلار رسید.
تانکرهای LNG با ظرفیت 140 هزار cu m یا بالاتر در میان پنج نوع شناوری که بیشترین میزان سفارش در سال گذشته را به ثبت رساندند، قرار می گیرد.
حتی با وجود رونق تجارت جهانی دریابرد LNG، بهبود نرخ کرایه حمل و اعتماد قوی سرمایه گذاران به این بخش، اما اکثر مالکان مراقب هستند که دفتر سفارشات قطورتر نشود. این عمدتا به این دلیل است که بازار همچنان تعداد زیادی از سفارش ساخت شناور داده شده در سال 2014-2015 را جذب می کند.
بر اساس پیش بینی لویدزلیست اینتلیجنس، 52 فروند حمل کننده LNG با ظرفیت در مجموع 379 هزار cu m در سال جاری میلادی و 41 فروند با ظرفیت 346 هزار و 800 cu m در سال جاری میلادی سفارش داده خواهد شد.
لازم به ذکر است: با توجه به تغییر مسیر جهانی به سمت تکنولوژی پاک تر، انتظار می رود رشد تجارت LNG برای سال ها و حتی دهه ها پایدار باقی بماند.
 
تانکر افراماکس 
در سال 2017 میلادی 54 فروند تانکر افراماکس با ظرفیت کلی شش میلیون و 200 هزار DWT و ارزش دو میلیارد و 400 میلیون دلار سفارش ساخت داده شد.در سال 2016 میلادی با کاهش به 18 فروند شناور به ظرفیت کلی دو میلیون و 100 هزار DWT و ارزش 800 میلیون دلار رسید.
به مانند روایت بازار نفتکش های غول پیکر، بازار سفارش ساخت تانکرهای افراماکس نیر در ابتدای سال گذشته به دلیل اعتماد سرمایه گذاران روند صعودی به خود گرفت، اما زمانی که سطح نرخ کرایه حمل نتوانست انتظارات را برآورده سازد، جهش سفارش ساخت نیز به تدریج فروکش کرد.
ناگفته نماند، در مقایسه با سایزهای دیگر تانکرها، تانکر افراماکس چندین مزیت دارد، این تانکر مستلزم میزان کمتری از سرمایه گذاری ها برای تجارت های منطقه ای است، بنابراین مالکان می توانند برخی ابتکارات تجربی را بدون اینکه با ریسک خیلی زیادی همراه باشد، امتحان کنند.
افزون بر این، پس از اینکه ممنوعیت صادرات در سال 2015 برداشته شد، شاهد استمرار رکورد بالای صادرات نفت خام آمریکا هستیم. با توجه به اینکه زیرساختار برای حمل نفت از سوی تانکرهای بزرگ در حال توسعه است، تانکر افراماکس نیزبه فراخور خود از ظهور آمریکا به عنوان یک صادر کننده قوی نفت خام در کوتاه مدت منفعت خواهد کرد.
لویدزلیست اینتلیجنس پیش بینی کرد، در سال 2018 میلادی، سفارش تانکرهای افراماکس به 25 فروند خواهد رسید.
 
کشتی های کروز
در سال گذشته میلادی شاهد سفارش ساخت 31 فروند کشتی کروز با ظرفیت کلی سه میلیون و 200 هزار cgt و ارزش 19 میلیارد و 500 هزار دلار بودیم که این رقم البته در سال 2016 ببیشتر بود و به تعداد 34 فروند شناور با ظرفیت کلی دو میلیون و 800 هزار cgt و ارزش 15 میلیون و 800 هزار دلار رسید.
برای دومین سال متوالی، سرمایه گذاری های کشتی کروز از تمامی بخش های دیگر  پیشی گرفته است.
برای بار دیگر، بازار سفارش ساخت تنها در قبضه چند یارد اروپایی قرار گرفت و یاردهای آسیایی از ورود به این بخش که به طور فزاینده ای سودآور است، جا ماندند.
داده های کلارکسونز نشان می دهد، تعداد 11 فروند کشتی کروز در کشتی سازی فین کانتینری ایتالیا، پنج فروند در کشتی سازی STX فرانسه و هفت فروند در کشتی سازی های Meyer Turku و Meyer Werft آلمان سفارش داده شده اند.
انجمن بین المللی شرکت های کشتی کروز پیش بینی کرد، در سال جاری میلادی شاهد 27 میلیون و 200 هزار مسافر در کشتی های کروز خواهیم بود که نسبت به 25 میلیون و 800 هزار مسافر در سال گذشته، روند افزایشی را به نمایش می گذارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار