۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

سه سال با حمل و نقل کانتینری جهان

تجارت کانتینری جهان در سال 2016 با رسیدن به 154 میلیون TEU، رشد 3.9 درصدی را تجربه کرد، از سوی دیگر، رشد مذکور در سال 2017 با رسیدن به 161 میلیون TEU، چهار درصد افزایش را به نمایش گذاشت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۳۵۹
سه سال با حمل و نقل کانتینری جهان
به گزارش گروه بین الملل مانا تجارت کانتینری جهان در سال 2016 با رسیدن به 154 میلیون TEU ودر سال 2017 با رسیدن به 161 میلیون TEU، به ترتیب رشد 3.9 و چهار درصد را به نمایش گذاشت، افزون بر این، به گفته آلفالاینر انتظار می رود تجارت کانتینری جهانی شاهد رشد پنج درصد در سال 2018 میلادی باشد.
شرکت کارگزاری Banchero Costa مستقر در ایتالیا در تحلیل بازار کانتینری جهان در سال 2017 نوشت: در حال حاضر، ناوگان کشتیرانی تعداد چهارهزار و 808 فروند شناور با ظرفیت بیش از 500 TEU را در اختیار دارد که در مجموع به ظرفیت 20 میلیون و هشتصد TEU میرسد.
 
از سوی دیگر، تعداد ناوگان کشتیرانی کانتینری با ظرفیت بیش از هشت هزار TEU به 915 فروند شناور می رسد، در حال حاضر سهم 37 درصدی دفتر سفارش از لحاظ تعداد شناور و 81 درصدی ظرفیت از لحاظ TEU را به خود اختصاص می دهد. ناگفته نماند، 55 درصد از ظرفیت ناوگان کشتی کانتینری کم تر از سه هزار و 500 TEU ظرفیت دارد.
نکته قابل توجه اینکه، 30 بندر برتر جهان بیش از نیمی از جابجایی کانتینری جهان را برعهده دارند. بندر شانگهای در سال 2017 میلادی جایگاه شلوغ ترین بندر کانتینری جهان را حفظ کرد. در نه ماه نخست سال 2017، جابجایی در بندر شانگهای به 29 میلیون و 900 هزار TEU رسید، در حالیکه بندر سنگاپور به عنوان سرسخت ترین رقیب شانگهای، جابجایی 24 میلیون و 800 هزار TEU را به ثبت رساند.
لازم به ذکر است: در بازار کانتینری، خطوط کشتیرانی اصلی شتاب زیادی به سمت ائتلاف از خود نشان داده اند. اخیرا، به منظور افزایش عملیات تجاری و حضور پررنگ تر در بازار، خطوط کشتیرانی کوچکتر نیز شروع به تشکیل ائتلاف کرده اند.
افزون بر این، روند افزایشی میانگین سایز کشتیرانی نیز مستمر است، تعداد فزاینده ای از خطوط کشتیرانی به منظوررقابت با همتایان خود که در حال انتظار برای تحویل کشتی های کانتینری غول پیکر ULCSs هستند، به سمت سفارش این نوع شناورها متمایل گشته اند.
کشتی ها با ظرفیت هشت هزار TEU، سهم 87 درصدی از میزان کل تحویل در سال جاری میلادی را بر عهده گرفت، علاوه بر این، کشتی ها با ظرفیت هشت هزارTEU می توانند سهم 78 درصد از کل یک میلیون و پنج هزار TEU را که انتظار می رود در سال جاری میلادی تحویل داده شوند، به خود اختصاص دهند.
در سال 2016، 120 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت کلی نه میلیون TEU تحویل داده شد، در حالی که در سال 2017، تعداد 146 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت معادل یک میلیون و 200 هزار TEU به ناوگان جهانی پیوست، رقمی که از لحاظ تعداد شناور، رشد 22 درصدی را نسبت به سال 2016 نشان می دهد.
 
در بخش اوراق، در سال 2016، تعداد 187 فروند کشتی کانتینری معادل ظرفیت 0.65 میلیون TEU اوراق شد که شیب صعودی سه برابری را نسبت به کل ظرفیت TEU اوراق شده در سال 2015 نشان می دهد. از سوی دیگر، در سال 2017، تعداد 146 فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 0.44 میلیون TEU روانه یاردهای اوراق شد که روند نزولی 32.6 درصد را نسبت به کل اوراق درسال 2016 به همراه داشت. به دلیل استمرار میزان بالای تحویل شناور، انتظار می رود سطح فعالیت اوراق در سال های 2018-2019 به طور ویژه ای بالا باقی خواهد ماند. ناگفته نماند، تنها در ماه ژانویه 2017، ظرفیت 0.11 میلیون TEU به اوراق رفت. 
 
شایان ذکر است: در سال 2017 میلادی، اکثر شناورهای جدیدی که به ناوگان جهانی ملحق شدند از سایز بیش از هشت هزارTEU برخوردار بود، اما هیچ گونه فعالیت اوراق در این رنج از ظرفیت شناور به ثبت نرسیده است. اکثر اوراق بین دو هزار الی هشت هزار TEU ظرفیت شناور انجام گرفت. انتظار می رود، سطح فعالیت اوراق در سال های 2018 الی 2019 مشابهه آنچه در سال 2017 شاهد آن بودیم، باشد.
این گزارش ادامه داد: در مجموع، سفارش تعداد 55 فروند شناور با ظرفیت 0.25 میلیون TEU در سال 2016 به ثبت رسیده است. در حالی که در سال 2015، تعداد 299 فروند شناور با ظرفیت معادل دو میلیون و 400 هزار TEU سفارش داده شده است. از سوی دیگر، تعداد 84 فروند شناور جدید در سال 2017 سفارش داده شد که از این تعداد چهار فروند شناور فیدری، 30 فروند هندی و 24 فروند کشتی کانتینری غول پیکر بودند.
از لحاظ تعداد شناور، سفارش کشتی های کانتینری معادل هشت درصد از ظرفیت تجاری اخیر را تشکیل می دهد. بالاترین نسبت سفارش به ناوگان برای کشتی های بالای 12 هزار TEU با سهم 35 درصدی است.
در سال 2017، حدود57 درصد از همه سفارش های کشتی کانتینری به یاردهای چینی داده شده است. 31 و شش درصد از سفارش ها نیز به ترتیب در یاردهای کره ای و ژاپنی سفارش داده شدند.
از لحاظ صادراتی، در منطقه آسیاعمدتا چین، نقش برجسته ای را در صادرات کالاهای کانتینری شده به عهده دارد. در سال 2017 میلادی، آسیا سهم 65 درصدی از صادرات کانتینری جهان را به خود اختصاص داد، در حالیکه اروپا به سهم 17 درصد قناعت کرد.
در سال گذشته، صادرات از آسیا با رسیدن به سه میلیون و 100 هزار TEU، قویترین افزایش حجم جابجایی و به عبارت دیگر رشد 3.5 درصد سال به سال را به همراه داشت،صادرات از اروپا نیز روند افزایشی را پیمود و با رسیدن به یک میلیون و 400 هزار TEU، رشد 5.3 درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت.
این گزارش هم چنین در پایان نوشت: کشتی های کانتینری با بالاترین سایز، توجه خطوط کشتیرانی اصلی را به خود جلب کرده اند. کشتیرانی MSC سوئیس تعداد 20 فروند شناور با ظرفیت حدود 19 هزار TEU را در کنترل خود دارد و تعداد 11 فروند شناور با ظرفیت 22 هزار TEU را نیز سفارش داده است، از سوی دیگر، در ناوگان کشتیرانی مرسک دانمارک تعداد پنج فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 20 هزار و 500 TEU فعالیت دارند، شش فروند شناور دیگر با این ظرفیت سفارش داده شده اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار