به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت ترید ویندز، شرکت Anemoi Marine Technologies چین که مسئولیت تسریع انتقال حملونقل دریایی از سوخت فسیلی به سوختهای بدون آلایندگی را با ارائه فنّاوری باد پیشرو در بازار برعهده دارد، اخیراً پنج بادبان روتور را بر روی کشتی حامل سنگ معدن VLOC Sohar Max با ظرفیت ۴۰۰هزار DWT نصب کرده است. این اقدام باعث شده تا این کشتی به بزرگترین دریافتکننده فنّاوری پیشران بادی تبدیل شود.
نصب این پیشرانه بادی بر روی کشتی VLOC در کارخانه کشتیسازی COSCO Zhoushan در چین انجام شده است. شرکت Anemoi سیستم خاصی را بر روی این کشتی نصب کرده است که بادبانها را قادر میسازد هنگام عملیات جابهجایی کالا از موقعیت عمودی به موقعیت افقی تبدیل شوند تا جابهجایی محمولهها تسهیل گردد.
بر اساس این گزارش، با نصب این بادبانها، کشتی میتواند مصرف سوخت خود را تا ۶ درصد کاهش دهد و از انتشار کربن تا ۳۰۰۰ تُن در سال بکاهد. کشتی VLOC Sohar Max اخیراً اولین سفر خود را به پایان رسانده است که در طی آن دوره آزمایش بادبان روتور آغاز شد. آزمایش این فنّاوری در سفرهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.
شرکت Anemoi سالهاست که در حال توسعه راهحلهای کاهش سوخت و کربن برای کشتیهای شرکت Vale سنگاپور است. در ماه ژوئن، این شرکت مستقر در سنگاپور قراردادی را برای نصب بادبان روتور در چهار کشتی امضا کرد و در اکتبر سال جاری، Vale اعلام کرد که قرار است بادبانهای روتور Anemoi را روی کشتیهای خود نصب کند. این پروژه قرار است در سپتامبر ۲۰۲۵ میلادی تکمیل شود.