روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲

رشد بی سابقه عملکرد ناوگان ملی در اروپا

شرکت های فله و کانتینر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اروپایی در سال 96 رکورد قابل توجهی به جای گذاشته اند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۷۵۸۶
رشد بی سابقه عملکرد ناوگان ملی در اروپا
احمد خدری مدیرعامل دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آلمان در گفت و گو با خبرنگار مانا ازعملکرد مطلوب شرکت های فله و کانتینر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اروپایی که همچنین در سال 96 رکورد قابل توجهی به جای گذاشته اند سخن گفت. متن این گفت و گو از نظرتان می گذرد.
عملکرد 6 ماهه اول سال 96 در مقایسه با 6 ماهه اول سال 95 با چه تغییراتی مواجه است؟
درکل روند صعودی چشمگیری در عملکرد دفتر اروپا در حوزه‌های مختلف اعم از بازرگانی، عملیاتی، فنی و مالی دیده می‌شود. در حوزه بازرگانی این تغییرات گسترده‌تراست. سه سفر جنرال کارگو در 6 ماهه نخست سال 95، معادل 4603 تن حمل ازاروپا بود که در مدت مشابه سال 96 با چهار سفر، بیش از 6 برابر شده و به رقم 28 هزار و 435 تن رسیده است. همچنین کشتی‌های فله‌بر در سال 96 دو بار به بنادر اروپایی تردد داشته و بیش از 82 هزار تن کالا حمل کرده‌اند. این عملکرد نشان از رشد بی‌سابقه عملکرد شرکت حمل فله در حوزه اروپا دارد.
در بخش کانتینر نیز فعالیت چهار برابر شده است. در 6 ماه نخست سال 1395 تعداد 6710 TEU کانتینر ازاروپا به مقاصد مختلف حمل شد، در حالی که این تعداد در مدت مشابه در سال 1396 با جهشی چشمگیر به 25 هزار و 268 TEU کانتینر رسیده است.
دفتر نمایندگی آلمان در حال حاضر چه مناطقی را تحت پوشش خدمات خود دارد؟
کلیه کشورهای اروپایی شامل اسکاندیناوی، حوزه بالتیک، اروپای مرکزی و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه تحت مدیریت دفتراروپاست. همچنین شمال آفریقا و ترکیه در حوزه‌های عملیاتی و بازرگانی زیرمجموعه دفتر اروپا هستند.
با لغو تحریم ها چه گشایشی در فضای مبادلات تجارت بین‌المللی به وجود آمده است؟
پس از به ثمر نشستن برجام با رویکرد مثبت اتحادیه اروپا و احترام متقابل به روح برجام، زمینه فعالیت‌های تجاری در این حوزه گشایش یافت و طی 20 ماه گذشته شاخص تجاری ایران و اروپا دائماً در حال افزایش است. همچنین زمینه انجام مبادلات یورویی از سوی اکثر بانک‌ها فراهم شده و در حال انجام است. اگر چه برخی بانک‌هایی که شرکای آمریکایی دارند، کماکان از انجام تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران سرباز می‌زنند اما این موضوع وقفه‌ای در جریان کلی فعالیت‌ها ایجاد نمی‌کند.
لازم به ذکر است LC مورد نیاز تجار بدون هیچ مشکلی از سوی بانک‌های اروپایی گشوده می‌شود و هیچ مانعی در این خصوص وجود ندارد.
در حال حاضر مشکلاتی پیرامون صدور یا ورود کالا وجود دارد؟
صاحبان صنایع و تجاراروپایی نظر کاملاً مثبتی نسبت به ایران دارند، علاوه بر مناسبات سیاسی و تجاری، پیوندهای تاریخی و فرهنگی بین مردم ایران و اروپا اشتیاق به تجارت با ایران را در اروپا افزایش داده است. در حال حاضر تولیدات صنایع پتروشیمی مهم‌ترین صادرات ایران به اروپا است و پس ازآن فلزات، سنگ و مواد معدنی و خوراکی رتبه‌های بعدی را دراختیار دارند. همچنین طیف وسیعی از کالاهایی که از اروپا به ایران و کشورهای همسایه ارسال می‌شود شامل ماشین‌آلات، تجهیزات کارخانه‌ای، اتومبیل و کامیون، لوله‌های فلزی، مواد خوراکی و ... است.
فعالیت 50 ساله ناوگان ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ناوگان ملی در طول نیم‌قرن فعالیت خود همواره روندی رو به رشد داشته است. توسعه دائمی ناوگان، گسترش بی‌وقفه حوزه فعالیت و نقش‌آفرینی بی‌بدیل در تجارت منطقه خاورمیانه را می‌توان از مهم‌ترین دستاوردهای گروه معظم کشتیرانی در 50 سال گذشته دانست.
تخصص، تعهد و مسئولیت‌پذیری بی‌نظیر نیروی‌انسانی در این مجموعه همواره موانع بسیار سخت نظیر جنگ تحمیلی و تحریم‌های ناجوانمردانه را از سر راه برداشته است.
در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که همچون سرو بلندی در صنعت حمل‌ونقل جهانی ایفای نقش می‌کند، با لغو تحریم‌ها مجدداً در حال شکوفایی است و امید است با نوسازی ناوگان، توسعه بازارهای تحت پوشش بین‌المللی و گسترش روابط تجاری بتواند به جایگاه رفیعی که شایسته است دست یابد.
برچسب ها: آلمان کشتیرانی
ارسال نظرات
آخرین اخبار