هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

رصد بازار کشتیرانی از سوی موسسه تحقیقاتی نروژ

گزارش موسسۀ تحقیقاتی Fearnleys مستقر در اسلوی نروژ پیرامون صنعت کشتیرانی جهان منتشر شد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۵۷۵
رصد بازار کشتیرانی از سوی موسسه تحقیقاتی نروژ
به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسۀ تحقیقاتی Fearnleys مستقر در اسلوی نروژ که به طور هفتگی گزارش های خود از صنعت کشتیرانی را منتشر می کند، در سی و نهمین هفته از سال جاری میلادی نگاهی بر نرخ کرایه حمل تانکرها، فله برها و سفارشات جدید انداخته است که در ذیل، مختصر به آن می پردازیم.
 
* تانکر
بازار نفتکش های غول پیکر VLCC علیرغم اینکه در آغاز هفته گذشته یک افت هراس انگیز را تجربه کرد، اما در نهایت در طول هفته به وفق مراد مالکان رقم خورد. به دنبال جریان پایدار کارگوها از خاورمیانه، فعالیت در منطقه آتلانتیک نیز افزایش پیدا کرد، این مسئله اشتیاق مالکان برای افزایش نرخ کرایه حمل را بیشتر کرد به طوری که شاخص بالتیک رشد ده واحدی را در هر دو مسیر خاورمیانه/ آسیا و آفریقای غربی/آسیا به نمایش گذاشت. چارترها نیز قبل از فرارسیدن تعطیلات موسوم به هفته طلایی Golden Week چین، بارهای خود را فیکس کرده اند.

بازار تانکر سوئزماکس
در هفته گذشته، بازار تانکر سوئزماکس شاهد نشانه های امیدوارکننده ای بود، به دنبال جریان تجاری پیش بینی نشده در آفریقای غربی به همراه حجم تجاری پایدار و ثابت در دریای کارائیب و خاورمیانه، تعدادی از تانکرهای سوئزماکس فراخوانده شدند و در نتیجه کوتاه شدن صف شناورهای آماده به بارگیری امکان افزایش نرخ کرایه حمل از سوی مالکان را فراهم کرد.

بازارتانکرهای افراماکس
صف طولانی تانکرهای افراماکس، سبب افت نرخ کرایه حمل این شناور در دریای بالتیک و دریای شمال در هفته گذشته شد. از سوی دیگر، بازار نفتکش های غول پیکر و سوئزماکس هم چنان کاملا پایدار هستند و این مسئله ممکن است تاثیر مثبتی بر روی بازار پیش رو افراماکس به همراه آورد.
 
 
*فله خشک 
کیپ سایز
بازار فله بر کیپ سایز شاهد افت ناچیز نرخ کرایه حمل در هفته جاری بود. بازار ساکت و آرام برزیل و آفریقای جنوبی، مالکان را به سمت بازار استرالیای غربی سوق داد. علیرغم فعالیت خوب در مسیر استرالیای غربی/ چین، اما از آنجایی که نگاه مالکان زیادی به سمت این مسیر رفت، نرخ کرایه حمل روند کاهشی را تجربه کرد و در حال حاضر هفت دلار برای هر متر تن گزارش شده است. نرخ کرایه اجاره زمانی اقیانوس آرام بالای 25 هزار در روز در پایان هفته گذشته گزارش شد. با این وجود، نرخ اجاره زمانی برای سفر رفت و برگشت اقیانوس آرام به حدود 20 هزار دلار در روز افت پیدا کرد. علاوه بر این، فعالیت پایین تر در برخی از مسیرها را می توان در نتیجه کاهش اندک قیمت سنگ آهن توجیه کرد، با این وجود، قیمت فلزات قوی باقی مانده است بنابراین، چشم انداز هم چنان مثبتی برای بازار پیش رو را می توان انتظار داشت.
پاناماکس
بازار فله برهای پاناماکس هفته کسل و آرامی را پشت سر گذاشت. نبود کارگوهای تازه و افزایش عرضه شناور افت نرخ کرایه حمل در هر دو منطقه را به همراه داشت. در نتیجه تعطیلات هفته آینده در آسیا، به نظر می رسد مالکان تمایل بیشتری نسبت به پذیرش سطوح پایین تر نرخ کرایه حمل در مقایسه با هفته گذشته از خود نشان می دهند.
در منطقه آتلانتیک، نرخ کرایه حمل به ده هزار 300 الی 600 دلار در روز افت پیدا کرد، از سوی دیگر نرخ کرایه حمل سفر رفت حول و حوش 18 هزار 300 الی 600 دلار رسید. فعالیت در اقیانوس آرام محدود بود و کارگوهای آمریکای جنوبی نتوانست نرخ رو به پایین کرایه حمل را خیلی بهبود بخشد. در حال حاضر، نرخ کرایه حمل در مسیر رفت و برگشت اقیانوس آرام، 12 هزار دلار در روز است. البته، سطح انتظارات پایینی نسبت به هر دو منطقه در حوزه آتلانتیک و اقیانوس آرام در روزهای آینده وجود دارد. افزون بر این، بازار قراردادهای آتی برای ماه اکتبر 11 هزار و 100 الی 11هزار و 300 دلار در روز و برای ماه نوامبر 11 هزار 300 الی 11 هزار و 600 دلار در روز بسته شد.
سوپراماکس
فله بر سوپراماکس که طی هفته های گذشته بازار داغی را به نمایش گذاشته بود، به دنبال نزدیک شدن تعطیلات در چین و فیکس شدن محمولات ماه اکتبر، روند نزولی را در هفته گذشته در پیش گرفت. نرخ کرایه حمل سفر از مسیر جنوب چین به هند در حدود 11 هزار دلار فیکس شد، در حالی که نرخ کرایه حمل از شمال چین به ساحل غربی هند نه هزار دلار 300 الی نه هزار 600 دلار در روز بسته شد. افزون بر این، نرخ کرایه حمل زغال سنگ از آسیای جنوب شرقی برای تحویل به تایلند 11 هزار دلار در روز بسته شد. بازار سوپراماکس در منطقه آتلانتیک نیز هفته ای آرام و ساکت را تجربه کرد. سفر رفت سوپراماکس از ساحل شرقی آمریکای جنوبی 14 هزار و 300 الی 14 هزار و 600 دلار در روز بسته شد، از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل از ساحل شرقی آمریکا به اروپا بیش از 14 هزار دلار در روز فیکس شد. افزون بر این، سفر رفت از خلیج آمریکا به چین 20 هزار دلار و 300 الی 600 دلار در روز تثبیت شد و از اروپا به چین 19 هزار و 300 الی 19 هزار 600 دلار در روز فیکس شده است.
 
 
*ساخت شناور 
فعالیت سفارش ساخت شناورها در هفته جاری قوی بود، به طوری که سفارش ساخت 30 فروند شناور جدید به همراه هفت فروند انتخابی ثبت شد. کشتی سازی Polaris کره جنوبی سفارش ساخت ده فروند حمل کننده غول پیکر سنگ معدنVLOC  بعلاوه پنج فروند انتخابی را به کشتی سازی داخلی صنایع سنگین هیوندایی داد. قرار است شناورهای مذکور مجهز به سوخت LNG باشند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار