۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

جریمه 15 میلیون تومانی برای شکار فک خزری

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده گفت: جریمه شکار هر قلاده فک خزری، 15 میلیون تومان تعیین شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۰۵۶
جریمه 15 میلیون تومانی برای شکار فک خزری دکتر صیادی شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: فک خزر به عنوان تنها پستاندار دریای خزر از اهمیت بسیار بالایی در محیط زیست این دریا برخوردار است.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده با اشاره به اینکه طی ماه های گذشته، شاهد تلفات سه قلاده فک بوده ایم، بیان داشت: بر اساس بررسی های صورت گرفته دلیل مرگ دو قلاده فک، خفگی در تورماهیگیری اعلام شد.
وی اذعان داشت: لاشه فکی که در سواحل گیلان به دست آمده بود به دلیل فاسد بودن بیش از حد، قابلیت انجام انجام بررسی های آزمایشگاهی و آشکار شدن دلیل مرگ را نداشت؛ چرا که لاشه فک مذکور خیلی دیر به دست مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری رسیده بود.
وی ادامه داد: مرگ و میر فک ها در آبهای ساحلی ایران در حالی است که طی سالهای اخیر از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده، کلاس های آموزشی ویژه صیادان برگزار شده است.
این فعال محیط زیست، بیان داشت: علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی، جوایزی نیز برای صیادان در ازای در اختیار قرار دادن فک به دام افتاده در تور نیز در نظر گرفته شده است.
دکتر صیادی شیرازی عنوان کرد: همچنین خسارت تور صیادی که به دلیل به دام افتادن فک دچار آسیب شده باشدنیز توسط مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری تامین می شود.
وی اظهار داشت: با وجود این اقدامات حفاظتی از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، همچنان شاهد تلفات فک ها در آبهای ساحلی کشور هستیم.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده در ادامه گفته های خود در خصوص شکار فک توسط جوامع ساحل نشین دریای خزر در استان های گیلان، گلستان و مازندران، اذعان داشت: طی سالهای اخیر گزارشی مبنی بر شکار فک در کشورنداشته ایم.
دکتر صیادشیرازی در ادامه سخنان خود در خصوص فک خزری بیان داشت: اما درگذشته برای استفاده از چربی زیرپوست فک، ترکمن ها اقدام به شکار این پستاندار دریای خزر می کردند که هم اکنون این صنعت در میان ترکمن ها منقرض شده است.
وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر ساحل نشینان دریای خزر در ایران از دانش لازم برای چگونگی کندن پوست فک و یا تاکسی درمی کردن آنها برخوردار نبودند.
به گفته وی، صیادانی که قصد شکار فک را داشته باشند با استفاده از چوب دستی به سر فک ضربه وارد کرده و آن را شکار می کنند.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده در ادامه خاطرنشان ساخت: در گذشته جریمه شکار هر قلاده فک خزری، پنج میلیون تومان تعیین شده بود اما هم اکنون این رقم به 15 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه تورهای صیادی در حال حاضر مهمترین عامل مرگ فک ها درآبهای ساحلی ایران محسوب می شوند، گفت: به همین دلیل در راستای نجات به موقع جان فک های خزری، در نظر داریم کلاس های آموزشی حفاظت از فک خزری را ویژه صیادان و نیز داوطلبین فعال محیط زیستی در استان های مازندران و گیلان برگزار کنیم.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده، تاکید کرد: به این ترتیب با آگاهی بخشی به جامعه محلی در خصوص چگونگی حفاظت از فک های خزری خواهیم توانست گام بزرگی در راستای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر برداریم.
این فعال محیط زیست دریایی در شمال کشور عنوان کرد: با افزایش تعداد داوطلیین حفاظت از فک خزری خواهیم توانست تعداد گشت های دریایی در طول نوار ساحلی مازندران را به منظور امداد رسانی احتمالی به فک های آسیب دیده و همچینن پلاگذاری فک های مشاهده شده را افزایش دهیم.
دکتر صیاد شیرازی با اشاره به قرار گیری مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده در استان گلستان گفت: طی چند سال اخیر برای صیادان فعال در آبهای ساحلی استان گلستان کلاس های آموزشی حفاظت از فک خزری برگزار شده است.
برچسب ها: فک خزری
ارسال نظرات
آخرین اخبار