۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

برنامه ششم توسعه به دنبال ممانعت از مهاجرت بندری است

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه توسعه ششم به دنبال ممانعت از مهاجرت ساکنان روستای و شهر های مرزی و بندری به شهرهای بزرگ است وهمچنین مجلس نیزبه رسیدگی به شهرهای بندری ومرزی اصرار دارد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۵۹۴۰
برنامه ششم توسعه به دنبال ممانعت از مهاجرت بندری است ولی داداشی در گفتگو با خبرنگارمانا با اشاره به سرشماری نفوس و مسکن 1395، کاهش نرخ رشد جمعیت روستانشین و مهاجرت فزاینده مردم از شهر های مرزی و ساحلی به شهر های پرجمعیت گفت: کاهش جمعیت در شهرهای بندری، مرزی و روستایی به دلیل فقدان امکانات در این شهرها است که ساکنان این مناطق را مجبور به مهاجرت کرده است، متاسفانه این افراد بیشتربه حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند .
وی افزود: در دولتهای گذشته برنامه های ویژه برای این امرارائه نشده، همچنین توجه و تمرکز به مناطق محروم در برنامه ها دیده نشده است، البته در برنامه توسعه ششم دولت به این امر توجه کرده است وهمچنین مجلس نیزبه رسیدگی به شهرهای بندری ومرزی اصرار دارد.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی دراین باره ادامه داد: این مقدار توجه به مناطق محروم دراقصی نقاط کشورکافی نیست، چرا که اکثر بودجه کشور در تهران متمرکز شده است و دولت از روی اجبار و به علت تراکم جمعیت در تهران، اکثر بودجه را در پایتخت هزینه می کند که البته رویه غلطی است که از گذشته وجود داشته است.
وی با اشاره به مهاجرت مردم از نقاط محروم به شهرهای بزرگ تصریح کرد: نیاز است دولت برای جلوگیری از این امر بسته های تشویقی را ارائه دهد، بویژه بسته ای تشویقی برای صاحبان سرمایه و صنایع که می توانند در مناطق مختلف کشور اشتغال زایی و امکانات مناسبی برای توسعه گردشگری، صنایع و... ایجاد کنند.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوع زیرساخت ها و بسترهایی برای حفظ و نگهداری مردمان این بخش از کشوراظهار داشت: باید به پایداری افراد نسبت به شهر و دیار خود تحکیم بخشید و با ارائه مشوق ها، سرمایه گذاران و بخش خصوصی را تشویق به سرمایه گذاری در مناطق محروم کرد وبایدمشوقها رابه مرحله اجرا رساند، متاسفانه ارائه این بسته ها تنها در برنامه ها نوشته می شوند و به مرحله اجرا و عملیات نمی رسند، برنامه پنجم توسعه تمام شد و برنامه ششم توسعه نوشته شد و در حال اجرا است اما همت عملی ازسوی مسئولین دیده نمی شود واین معظلی است که در کشور دیده می شود.
داداشی در این باره ادامه داد: سیستم ادارای کشور بیمار است و کسانی که به دنبال سرمایه گذاری هستند؛ نادیده گرفته می شوند، این امر سبب رکود شده است، افرادی به خاطر دلبستگی به مناطق محروم خود حاضر به سرمایه گذاری و اشتغال زایی در شهرهای خودهستند تا بتوانند مانع مهاجرت جوانان شوند اما این افراد مورد استقبال و حمایت مدیرانی استانی آن منطقه قرار نمی گیرند و در بورکراسی اداری متوقف می شوند.
وی با اشاره به پیگیری نمایندگان مجلس برای حضور بخش خصوصی در مناطق مختلف کشور خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس به دنبال همراه شدن باسرمایه گذاران برای ایجاد فضای جهت اشتغالی زایی و حضور جوانان در صنایع هستند.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین دولت مادامی که توجه عملی خود را درشهرهای مرزی و بندری متمرکز نکند، نمی تواند سرمایه گذاران این حوزه ها را پیدا کند، درحال حاضر دولت با کسری بودجه مواجه است و نمی تواند در تمامی حوزه سرمایه گذاری کند. تنها درایجاد زیر ساخت ها عمومی این امر امکان پذیر است بنابراین باید از بخش خصوصی حمایت و به مناطق محروم و مناطق مرزی توجه شایانی شود تا سرمایه گذاران نیزرغبت حضور در این مناطق را پیدا کنند .
همچنین وی با پیشنهادی به دولت اظهار داشت: دولت از طریق وزارت راه و مسکن وشهر سازی و سازمان بنادر و دریا نوردی به ویژه در شهرهای ساحلی به توسعه دریا محورتوجه ویژه داشته باشد چرا که توسعه دریامحورامروزه در دنیا مرسوم شده است، شهرهای ساحلی دنیا بسیار پیشرفته هستند واز آنجا که ایران از نعمت دریا در شمال و جنوب بهره مند است اما نتوانسته است بصورت بهینه از آن استفاده کند.
وی در پایان گفت: از طریق دریا می توان تجارت در حوزه صادرات و واردات، گردشگری دریایی و صنعت توریسم داخلی و خارجی را توسعه وگسترش داد، اینها پتانسیل های است که در کشور وجود دارد با تمامی تلاشهای که دولت در این حوزه انجام داده است تا به امروزهمت عملی و تمرکز جدی وجود ندارد. امید است با هیئت وزیران جدید تمام این موارد رو به توسعه باشد و تمام مناطق بندری و محروم مانند سرخس،اروند، دوغارون و..توسعه یابند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار