به گزارش خبرنگار مانا، محمد سعید نژاد که در حاشیه بیست و نهمین جلسه اتاق فرک سازمان بنادر و دریانوردی سخن می گفت در این باره اظهار داشت: من از جزییات درخواست تحقیق و تفحص مجلس اطلاعی ندارم و هر وقت که اطلاعات جزیی تر در این رابطه در اختیارم قرار بگیرد نظر خود را اعلام خواهم کرد. اما بر اساس اخباری که از رسانه ها دریافت کرده ایم باید بگویم که تقریبا تمامی قراردادهای سازمان بنادر به شیوه مناقصه و مزایده است بر این اساس فکر نمی کنم که مشکلی وجود داشته باشد در عین حال اگر نمایندگان محترم سوالی هم داشته باشند پاسخگو خواهیم بود.
وی سپس در پاسخ به پرسشی در رابطه با مزایده تعیین پورت اپراتوری بندر شهید رجایی خاطر نشان کرد: پس از بررسی تقاضاهای متعددی که داشتیم دو شرکت تایید صلاحیت شده اند که از آنها درخواست قیمت کرده ایم آنها هم نامه نگاری کردند و زمان بیشتری را برای مطالعات تکمیلی برای اعلام قیمت مناسب خواستند.
سعید نژاد همچنین در رابطه با این شایعه که پورت اپراتور فعلی این بندر برنده مزایده بوده و عملا ابقا خواهد شد گفت: اینطور نیست، شرکت های دیگری هم هستند که همگی در قالب کنسرسیوم های ایرانی-خارجی متقاضی شرکت در مزایده هستند تا بتوانند شبکه بنادر ایران را به شبکه بنادر جهانی مرتبط کنند. با این حال تلاش می کنیم که در مهر ماه برنده این مزایده را نهایی و اعلام کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره ای نیز به سفر اخیر خود به همراه وزیر راه و شهرسازی و دیگر معاونان این وزارتخانه داشت و در این باره تصریح کرد: سفر به آلمان به همراه وزیر راه و شهرسازی در حوزه های مختلفی از جمله حوزه بندری صورت گرفت. در آنجا مذارکراتی را با طرف المانی و مسئولین بندر هامبورگ در این زمینه داشتیم به هر حال یکی از پورت اپراتورهای بندر هامبورگ متقاضی پورت اپراتوری در بنادر ایران است. در زمینه افزایش عملکرد ریلی در بنادر ایران نیز آلمانی ها در حال انجام دادن مطالعاتی هستند که قرار شد از در همکاری مشترک از این مطالعات استفاده کنیم.
وی در ادامه اظهارتش به وضعیت بندر چابهار نیز پرداخت و درباره این بندر گفت: در بندر چابهار به این دلیل که در سال جاری برای نخستین بار خط مستقیمی را از بنادر هند به آن ایجاد کردیم در عملکرد کانتینری شاهد رشد بوده ایم که امیدواریم این حجم بار و رشد بیشتر هم بشود.
سعید نژاد در آخر در پاسخ به این شبهه که قرارداد ریلی دریای خزر بین سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و گرجستان حجم بار ورودی به بنادر شمال ایران را به شدت کاهش می دهد اظهار داشت: قرارداد ریلی سه کشور تاثیری بر بنادر شمالی کشور نخواهد داشت. قرارداد ریلی دریای خزر شرق به غرب این دریا را تحت پوشش قرار می دهد در حالیکه بنادر شمالی ایران بیشتر متمرکز بر شمال به جنوب این دریاست. به همین دلیل این دو به هیچ وجه جایگزین و رقیب یکدیگر نیستند.