۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
سال گذشته صورت گرفت:

صید 21 هزار تن کیلکا در دریای خزر

بر اساس آمار اخذ شده در مجموع صید کیلکای دریای خزر در سال گذشته، 21 هزار و 160 تن ماهی در آبهای گیلان و مازندران صید شده است که این ارقام حاکی از رشد پنج درصدی صید این گونه ماهیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۳۷۵۲
صید 21 هزار تن کیلکا در دریای خزر
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با وجود کاهش چشمگیر ذخایر ماهیان کیلکای دریای خزر اما صید ماهی کیلکا هر ساله توسط صیادان استان های مازندران و گیلان انجام می شود.                                                                    
مختار آخوندی ادامه داد: پیش از سال 79 و قبل از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر صید غالب ماهیان کیلکا برای صیادان ایرانی، گونه آنتومی بود اما از آن سال به دلیل نابودی بخش عظیمی از این گونه ماهیان، گونه معمولی گونه غالب صیادان ایرانی است.                                                           
وی اظهار کرد: آمارهای صید ماهیان کیلکا در سالهای اخیر حاکی از این است که بیش از 90 درصد صید کیلکا ماهیان به صید گونه معمولی اختصاص داشته است.
وی بیان داشت: سال گذشته در مجموع 71 فروند شناور صیدکیلکا در استان های مازندران و گیلان به صید مشغول بوده اند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تصریح کرد: از این میزان شناور، 44 فروند در آبهای استان مازندران و 27 فروند در آبهای استان گیلان فعالیت داشته اند.
به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران افزود: شناورهای کیلکاگیر استان مازندران در آبهای شهرستان بابلسر و شناورهای کیلکاگیر گیلان در آبهای بندر انزلی فعالیت می کنند.                                                                                                                               
وی ادامه داد: بر اساس آمار اخذ شده در مجموع صید سال گذشته، 21 هزار و 160 تن ماهی کیلکا در آبهای گیلان و مازندران صید شده است.
آخوندی اذعان داشت: مقایسه آمار مذکور با میزان صید انجام شده در سال گذشته حاکی از رشد پنج درصدی صید کیکلا در آبهای کشورمان است.
وی بیان کرد: میزان صید کیلکا طی چند سال اخیر از ثبات نسبی برخوردار بوده است که امیدواریم طی سالهای آینده با افزایش ذخایر این گونه ماهیان شاهد صید بیشتری توسط صیادان کیلکاگیر باشیم.                                                                                           
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، طی 10 سال گذشته صید ماهیان کیلکا بین 20 تا 23 هزار تن بوده است.
وی خاطرنشان ساخت: از مجموع میزان صید کیلکای انجام شده، 15 هزار و 50 تن به استان مازندران و شش هزار و 110 تن به صیادان گیلانی اختصاص داشته است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران تاکید کرد: با توجه به آمار فوق، روشن است که معمولاً 70 درصد صید کیلکای دریای خزر به استان مازندران و 30 درصد مابقی به استان گیلان اختصاص دارد.                                                                                        
آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه صید ماهیان کیلکا در آبهای مازندران با رشد 10 درصدی همراه بوده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته شاهد کاهش شش درصدی صید ماهیان کیلکا در آبهای استان گیلان بوده ایم.                                                                                  
وی اضافه کرد: همچنین بر اساس آمار اعلام شده متوسط سرانه صید هر شناور کیکاگیر 302 تن بوده است که این متوسط سرانه صید در مازندران 342 تن و در گیلان 236 تن بوده است.                                                                                               
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اظهار داشت: کیلکای صید شده در سال گذشته به صورت عمده، کیلویی هزار تومان بوده که به مصرف پودر ماهی رسیده است.
آخوندی تاکید کرد: همچنین قیمت عمده فروشی کیلکا جهت مصرف انسانی کیلویی هزارو 600 تومان بوده است.
برچسب ها: کیلکا دریای خزر
ارسال نظرات
آخرین اخبار