براساس آمار منتشر شده، تعداد شناورهای VLCC ایرانی طی چند ماه گذشته و تا ماه فوریه سال جاری میلادی به سرعت کاهش یافت و نقطه شروعی برای کاهش تعداد این شناورها در کشورهایی غیر از ایران شد.
با این حال واحد ذخیره ساز شناورهای VLCC ثابت می ماند و 6.5 درصد از ناوگان نفتکش های جهان را تشکیل می دهد. این در حالی است که موسسه کارگزاری Gibson به طور کلی وضعیت خوبی را برای بازار نفتکش های غول پیکر و مالکان آنان در کوتاه مدت پیش بینی نکرده است.
کاهش تعداد شناورهای VLCC به دنبال اتخاذ تصمیم اوپک در ماه نوامبر سال 2016 میلادی مبنی بر کاهش تولیدات نفتی تا تقریباً یک میلیون و 800 هزار b/d و با هدف ایجاد تعادل دوباره در بازار نفت و کاهش دفاتر بزرگ نفتی بود که در سال های اخیر تعدادشان رو به فزونی نهاد.
این گزارش ادامه داد: استراتژی جدید موجب ایجاد تعادل در تعیین نرخ نفت خواهد شد اما روال نزولی در بورس بخش ذخیره سازی شناورهای VLCC را با تهدیدی جدی روبه رو می کند.
در ماه ژانویه تولیدات اوپک در خاورمیانه در مقایسه با ماه دسامبر یک میلیون b/d کاهش یافت و گزارش منتشرشده رویترز خبر از افزایش این روال در ماه فوریه داد.
از آنجاییکه خاورمیانه بزرگترین بازار VLCC است، کاهش در میزان صادرات نفت خام همزمان با رشد سریع سایز شناورهای ناوگان به تانکرداران آسیبی جدی وارد می کند.