به گزارش گروه بین الملل مانا، قیمت کشتی های فله بر جدید از اواسط ماه آگوست سال 2016 ثابت باقی مانده است واین موضوع توجه کشتیرانی ها و سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است به طوری که در سال جاری شاهد سفارش های جدید برای ساخت کشتی های فله بر هستیم.
بر اساس این گزارش، برخی از کشتیرانی ها در سال جاری در صدد جوان سازی و یا توسعه ناوگان خود برمی آیند که به شمار سفارش فله برهای جدید می افزاید.
لازم به ذکر است در سال گذشته تنها سفارش 36 فروند کشتی فله بر جدید گذاشته شد که 21 فروند از آنها فله بر های غول پیکر حمل سنگ آهن بودند.
موسسه تحقیقاتی بیمکو، رشد ناوگان فله برها در سال جدید را 1.6 درصد پیش بینی کرد که نسبت به میزان 2.2 درصد در سال 2016 کاهش داشته است. به هر حال انتظار می رود 10.9 میلیون DWT فله بر جدید در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی به ناوگان جهانی فله برها بپیوندند.
در همین حال پیش بینی می شود طرح پنج ساله چین منتهی به سال 2020 مبنی بر ساخت و احداث جاده و ریل قطار و حمل سنگ آهن از استرالیا به این کشورکمک شایانی به بازار حمل و نقل فله کند.