۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

رکود در بازار حمل فله خشک جهان

بازار حمل فله خشک جهانی از ماه سپتامبر ۲۰۲۴ تا کنون دچار رکود غیر فصلی شده و شاخص بورس بالتیک (BDI) به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. در همین حال قرار داد‌های سفارش ساخت کشتی‌های فله خشک در سه ماه اخیر به تبعیت از دوران رکود و بالا بودن هزینه ساخت حدود ۷۰ درصد کمتر از میانگین سالانه می‌باشد.
کد خبر: ۱۰۱۴۱۷

رکود در بازار حمل فله خشک جهان

 

به گزارش گروه بین الملل مانا، مؤسسه  بیمکو با انتشار گزارشی  به تحلیل بازار کشتی‌های حمل فله خشک در سال جاری میلادی  پرداخته و نوشته است بازار حمل‌و‌نقل فله خشک از اواخر سپتامبر دچار رکود شدید غیرفصلی شده، که برخلاف انتظارات بازار است.

براین اساس شاخص انتقال محموله‌های فله خشک برای انواع کشتی‌ها در بورس بالتیک (BDI) در روز‌های پایانی هفته گذشته  ۵۰ واحد دیگر کاهش یافت  و به ۱۱۰۶ واحد یعنی پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی رسید.

شاخص  BDI در ماه سپتامبر با ۲۰۴۸ واحد تقریباً دو برابر سطح فعلی خود به پایان رسید.

در این راستا سقوط  نرخ روزانه  کشتی‌های Capesize، نیز روند نزولی طی ماه‌های اخیر در بازار‌های حمل‌و‌نقل فله خشک طی کرد که این وضعیت تا دسامبر ادامه یافت.

در این گزارش آمده است طی سه ماه گذشته، قرارداد‌های ساخت کشتی‌های نوساز فله خشک نیز  ۷۰ درصد کمتر از میانگین سالانه بوده است.

 فیلیپ گوویا، تحلیلگر BIMCO در این زمینه گفت: کاهش نرخ حمل‌و‌نقل فله خشک در ماه‌های اخیر و قیمت‌های بالای ساخت کشتی‌های نوساز به ادامه رکود کمک کرده  به همین جهت انقباضات در سال ۲۰۲۴ میلادی احتمالاً کمتر از سطح سال ۲۰۲۳ میلادی خواهد بود.

وی در ادامه یاد‌آور شد: با توجه به تقاضای سالم، بازار فله خشک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی قوی بود، اما در ماه‌های اخیر، ضعیف‌تر شدن تقاضای واردات چین همراه با بهبود ترانزیت کانال پاناما بر نرخ‌های حمل‌و‌نقل  فله تأثیر منفی گذاشته است.

در ماه اکتبر، شاخص خشک در بورس بالتیک ۱۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت و پس از کاهش بیشتر در ماه نوامبر، این شاخص ۱۶ درصد کمتر از نوامبر سال  ۲۰۲۳ میلادی به پایان رسید.

به گفته وی مالکان کشتی همچنان با عدم اطمینان بازار مواجه هستند. رشد تقاضا برای کشتی‌های فله خشک باعث می‌شود این ناوگان  در سال آینده از رکود خارج شود، زیرا محموله‌های زغال سنگ به اوج خود می‌رسد و تولید فولاد بازیافتی افزایش می‌یابد که بر حمل‌و‌نقل سنگ آهن تأثیر می‌گذارد.

این امر ممکن است از عدم اطمینان در قرارداد‌های نوسازی در بازار فله خشک نیز بکاهد، زیرا کشتی‌های بزرگ‌تر که اکنون قرارداد ساخت دارند، شاید در سال ۲۰۲۸ میلادی تحویل شوند.

کاهش قرارداد‌های ساخت کشتی‌های فله خشک

از سوی دیگر مشاوران و تحلیلگران مؤسسه  Breakwave در گزارش دو هفته‌ای که توسط سایت  کانتینر‌نیوز منتشر شده، اعتقاد دارند پایان قوی پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۴ میلادی اکنون مانند یک خاطره دور به نظر می‌رسد، زیرا نرخ‌های Capesize به پایین‌ترین سطح خود در این دوره طی  ماه‌های  متمادی سقوط کرده‌است.

این کارشناسان کاهش شدید نرخ این قبیل کشتی‌ها را شگفت‌انگیز توصیف کردند، زیرا از محافظه‌کارانه‌ترین پیش‌بینی‌ها برای ثبات نسبی فراتر رفته است.

در هفته گذشته شاخص بالتیک برای کشتی‌های Capesize با  ۱۲۶ واحد کاهش به ۱۳۷۷ واحد رسید و میانگین درآمد روزانه این نوع کشتی‌ها با ۱۰۴۳ دلار کاهش به ۱۱۴۲۱ دلار گزارش شد.

با این اوصاف نمی‌توان برای روز‌های پایانی سال جاری میلادی روز‌های اوجی را پیش‌بینی کرد.


بدین‌ترتیب مشاوران و تحلیلگران مؤسسه Breakwave در این ارتباط معتقدند بازیابی بخش کشتی‌های Capesize در روز‌های پایانی امسال بعید به نظر می‌رسد، زیرا عرضه از نظر تناژ بیش از حد است و تقاضا ثابت می‌ماند. هرچند نرخ روزانه بخش  Capesize برای سال ۲۰۲۵ میلادی کمتر از ۱۸۰۰۰ دلار پیش‌بینی  شده است.

نرخ کشتی‌های پاناماکس نیز همچنان پایین است و این بخش در بیشتر سال عملکرد ضعیفی داشته است و شاخص کشتی‌های  پاناماکس در بورس بالتیک  هفته قبل  با ۲۴ واحد کاهش به ۱۰۲۴ واحد رسید.

از ماه آگوست ۲۰۲۴ میلادی به بعد  قیمت کشتی‌های فله خشک پنج ساله به دلیل شرایط ضعیف‌تر بازار، ۷ درصد کاهش یافته است، در حالی که قیمت کشتی‌های نوساز ثابت مانده است.

 از آنجایی‌که کشتی‌های دست دوم نسبتاً ارزان‌تر هستند، به همین جهت ساخت یک کشتی جدید خواهان کمتری پیدا می‌کند. زیرا یک فله بر دست دوم پنج ساله به طور متوسط ​​هنوز ۹۰ درصد بیشتر از یک کشتی نوساز به فروش می‌رسد.

قیمت‌های کشتی‌های نوساز به دلیل سفارش‌های زیاد در بخش‌های تانکر، کانتینر و LNG تا حدودی بالا مانده است. این بخش‌ها در حال حاضر تعداد بیشتری از کشتی‌ها را نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی منعقد کرده‌اند.

با وجود طولانی‌تر شدن زمان تحویل کشتی‌های بزرگ‌تر کشتی‌های Capesize تاکنون تنها بخشی بوده است که در سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۴۲ درصد افزایش ظرفیت داشته است.

کشتی‌های پاناماکس و سوپرامکس اگرچه از نظر ظرفیت و تعداد کشتی‌ها همچنان پرمعامله‌ترین بخش‌ها بودند، اما قرارداد ساخت آن‌ها کاهش  یافتند.

با  این حال دفتر سفارشات فله خشک ۱۰ درصد ناوگان جهانی کشتیرانی است که برای اطمینان از تجدید ناوگان در یک بازار باثبات کافی است.

در طی سال‌های آینده، به‌طور اجتناب‌ناپذیری شاهد بازگشت مجدد بخش فله خواهیم بود، زیرا این بخش با مقررات سختگیرانه‌تر آب و هوایی مواجه است. این  موضوع می‌تواند انگیزه بازیافت کشتی‌های قدیمی‌تر باشد.

در پایان این گزارش آمده است تعهد اخیر دولت چین به تقویت حمایت‌های اقتصادی در سال آینده می‌تواند باعث تقویت بازار فولاد و به طور بالقوه باعث افزایش فعالیت سنگ آهن شود.

 اگرچه موجودی سنگ آهن در این فصل از سال به طور غیرعادی بالا باقی مانده است، هر‌گونه بهبود در احساسات می‌تواند تأثیر مثبتی بر نرخ حمل‌و‌نقل کشتی‌های فله داشته باشد.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار