به گزارش گروه بین الملل مانا در سال گذشته، میانگین درآمد حاصله از نرخ کرایه حمل برای خطوط کشتیرانی کانتینری که در مسیر شاخص کرایه حمل شانگهای SCFI فعالیت می کردند، با روند نزولی هفت درصدی نسبت به سال 2015، همراه بوده است.
به گفته سازمان تجارت جهانی بیمکو، کاهش مذکور ناشی از کاهش نرخ کرایه حمل کانتینری در نیمه نخست سال جاری میلادی است، اما در نیمه دوم سال 2016، شرایط بهبود یافت، به طوری که، میانگین درآمد حاصله از نرخ کرایه حمل حدود 22 درصد بالاتراز مدت مشابه سال گذشته، اعلام شد.
علاوه براین، در گزارش بیمکو آمده است: دو سوم از تجارتها در مسیر SCFI ، سال 2016 را با نرخ کرایه حمل بالاتری به پایان رساندند.
انجمن کشتیرانی دراین باره گفت: اقدامات صورت گرفته در صنعت کشتیرانی نظیر بهینه سازی شبکه، اوراق سازی و استقرار شناورهای بیشتر در فصل اوج کشتیرانی، در جهت بهبود نرخ کرایه حمل کانتینری در نیمه دوم سال 2016، موثر واقع شدند.
انجمن مذکور هم چنین افزود: در سال گذشته، خطوط کشتیرانی در مسیر شانگهای به اروپا برای هر TEU حدود 66.56 دلار دریافت کردند.
افزون بر این، در سال 2016، خطوط کشتیرانی در مسیر شانگهای به منطقه آسیایی شامل کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ و سنگاپور شاهد روند نزولی درآمد حاصل از نرخ کرایه حمل کانتینری بودند.
تحلیل گرعمده کشتیرانی بیمکو پیش بینی کرد: نرخ کرایه حمل کانتینری در سال جاری میلادی در سطحی مشابهه با آنچه نیمه دوم سال 2016 تجربه کرد، باقی خواهد ماند.
وی در ادامه با اشاره به ادغام ها و ائتلاف های جدید ایجاد شده، افزود: خطوط کشتیرانی روی منافع حاصله از ساختار جدید ادغام در صنعت کشتیرانی، متمرکز شده اند و امیدوار به کسب سود بهتر و رونق بهره گیری از ناوگان، هستند.