۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

لایروبی اروندرود، مطالبه اصلی مردم خرمشهر

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: هم اکنون لایروبی آبراه اروندرود به مطالبه اصلی مردم خرمشهر تبدیل شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۰۲۴۲
لایروبی اروندرود، مطالبه اصلی مردم خرمشهر
ولی الله حیاتی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه این مطالبه به حق در دولت های گذشته نیز مطرح بوده ولی اقدام عملی در راستای آن صورت نگرفته افزود: یکی از دلایل اصلی محقق نشدن این مطالبه منطقی، وضعیت امنیتی عراق و مسائل داخلی این کشور بوده است.
وی گفت: لایروبی اروندرود، محور توسعه خرمشهر در بخش های تجارت و کشتیرانی و رونق اقتصادی است و در این راستا دولت یازدهم گام هایی برای رونق تجاری این منطقه برداشته است.
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر در ادامه با بیان اینکه کمیته حقوقی لایروبی اروندرود به ریاست دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تشکیل شده است افزود: با اجرای عملیات لایروبی اروند به عمق 9 متر، امکان پهلوگیری کشتی هایی با وزن بالاتر از 15هزار تن فراهم خواهد شد.
حیاتی تصریح کرد: لایروبی اروندرود در مجموع به رونق اقتصادی منطقه ، ایجاد اشتغال و حضور شرکت های خدماتی در خرمشهر منجر خواهد شد که پیامد اصلی آن بازگشت خرمشهر به دوران پیش از جنگ تحمیلی خواهد بود.
وی قرار گرفتن خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند و سرمایه گذاری خارجی و داخلی  در بخش های صنعتی ، تولیدی و کشاورزی را از مزیت های نسبی خرمشهر بیان کرد و افزود: بدلیل رونق تجارت با عراق ، تردد زائران اربعین حسینی و گردشگری ، مزیت نسبی بندر خرمشهر نسبت به پیش از شروع جنگ تحمیلی بهبود یافته است.
وی لایروبی اروندرود را تکمیل کننده فرایند توسعه خرمشهر بیان و ابراز امیدواری کرد با بهبود وضعیت امنیتی عراق و غلبه بر گروه تروریستی داعش ، عراقی ها بتوانند بر اساس قرارداد بین المللی 1975الجزایر در لایروبی اروندرود مشارکت 50درصدی داشته باشد.
وی گفت: لایروبی اروندرود برای بنادر جنوبی عراق از جمله بندر بصره نیز مفید به فایده خواهد بود و از سویی احیاء بنادر آبادان ، خرمشهر و حتی اروندکنار را بدنبال خواهد داشت.
بر اساس قرارداد 1975الجزایر حاکمیت بر اروندرود بر عهده دولت های ایران و عراق خواهد بود و لایروبی آن و تردد آزاد کشتی ها و شناورهای تجاری و صیادی و هرگونه منافع آن برای این دو کشور محفوظ است.
آخرین بار در سال 1356لایروبی اروندرود به صورت مشترک توسط دو کشور ایران و عراق انجام شد و پس از آن این عملیات به دلیل وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و مسایل امنیتی و داخلی عراق مسکوت ماند.
گفته می شود در صورت لایروبی کامل اروندرود تا عمق 12متر ، کشتی های با تناژ 25هزار تن قادر خواهند بود در این آبراه تردد کنند.
برچسب ها: لایروبی اروندرود
ارسال نظرات
آخرین اخبار