۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷

جلسه حفاظت از فک خزری در روسیه برگزار می شود

نهم تا شانزدهم آبان ماه امسال، گردهمایی با حضور محققین و فعالان حفاظت از فک خزری در آستاراخان روسیه برگزار خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۷۰۸
جلسه حفاظت از فک خزری در روسیه برگزار می شودمسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: در راستای حفاظت از فک خزری، نهم تا 16 آبان ماه جلسه ای در آستاراخان روسیه برگزار خواهد شد.                                                               
دکتر صیاد شیرازی ادامه داد: سال گذشته جلسه حفاظت از فک خزری در مسکو برگزار شده بود که نتایج خوبی نیز به همراه داشت.
وی گفت: در تلاش هستیم در این جلسه ممنوعیت شکار صید در شمال دریای خزر به ویژه توسط روس ها را به سرانجام برسانیم.
این فعال محیط زیست بیان داشت: در این جلسه محققین و گروه های فعال در امر حفاظت از فک خزری از کشورهای حاشیه دریای خزر گرد هم خواهند آمد.
وی یادآور شد: در این جلسه رئیس آکادمی علوم روسیه که از مشاورین پوتین است حضور خواهد داشت؛ بنابراین امیدواریم با تاثیر گذاری بر وی و قانع کردن او در خصوص ضرورت حفاظت از فک خزری، بتوانیم دولت پوتین را نسبت به اعلام ممنوعیت شکار فک خزری ترغیب کنیم.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اعلام کرد: سالانه دو تا سه هزار فک خزری به خاظر شکار مجاز در روسیه جان خود را از دست می دهند.
شیرازی بیان داشت: هم اکنون صید فک خزری در حجم انبوه توسط مافیاهای بسیار بزرگ در روسیه انجام می شود.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اذعان داشت: بر اساس آخرین سرشماری فک خزری در سال 2008 میلادی، مشخص شد جمعیت فک خزری از یک میلیون قطعه به صد هزار فک کاهش یافته است که این آمار بسیار تکان دهنده است.
به گفته وی، طبق سرشماری که دو سال پیش با همکاری مشترک انگلستان و روسیه انجام گرفت، مشخص شد تعداد فک های خزری از 100 هزار فک به 70 هزار فک تقلیل یافته است.                                                               
وی بیان داشت: این امر موید کاهش چشمگیر جمعیت فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر است که هر چه سریعتر باید اقدامات موثری در راستای جلوگیری از صید این گونه در روسیه و قزاقستان صورت گیرد.                                    
شیرازی اظهار داشت: در صورتی که اقدامات حفاظتی برای فک های خزری صورت نگیرد در آینده ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن نسل آنها خواهیم بود.
به گفته مسئول مرکز درمانی و تحیقاتی فک خزری، هر ساله اواسط بهمن ماه فصل جفت گیری و زادآوری فک های خزری در شمال دریای خزر آغاز می شود.                                                                                               
وی با اشاره به اینکه طول دوران بارداری فک های خزر یازده ماه است، تصریح کرد: فک های خزری سه هفته پس از به دنیا آوردن بچه فک ها می توانند دوباره تولید مثل کنند.                                                     
شیرازی اظهار امیدواری کرد: با توسعه فعالیت های حفاظتی در خصوص تنها پستاندار دریای خزر بتوانیم این آبزیان با ارزش را از خطر انقراض نجات دهیم که تحقق این امر نیازمند همت کشورهای حاشیه دریای خزر است.           
وی با اشاره به اینکه در حال به امضا رساندن نامه ای جهت ارسال به یونسکو هستیم که طی آن خواستار اقدامات جدی برای حفاظت از فک خزری شده ایم، گفت: امید می رود با این اقدام بتوانیم از حمایت یونسکو در حفاظت فک خزری نیز برخوردار شویم.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اعلام کرد: قرار است این نامه نیز در جلسه حفاظت فک خزری که نهم تا شانزدهم آبان ماه امسال در آستاراخان روسیه برگزار می شود نیز مطرح و به امضای افراد بیشتری رسانده شود.
وی اذعان داشت: امیدواریم با این اقدام هر چه سریعتر جلوی شکار قانونی فک خزری در کشور روسیه گرفته شود تا شاهد نابودی تنها پستاندار دریای خزر در آینده نزدیک نباشیم.

برچسب ها: فک خزری
ارسال نظرات
آخرین اخبار