روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴

صدایی که شنیده نمی شود!

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۸۰۱۸
صدایی که شنیده نمی شود!
صدای بخش خصوصی فعال در حوزه صنایع دریایی شنیده نمی شود در حالی که طی سال های مختلف حمایت از بخش خصوصی همواره در قالب شعار مانده است. 
مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به وضعیت اسفناک شرکت های خصوصی که در طول سالیان متمادی گذشته ضعیف نگاه داشته شده و هرروز با چالش های جدیدی مواجه می شوند، گفت: در شرایط کنونی که هیاهوی سیاست گذاری در جهت حمایت از بخش خصوصی گوش همگان را کر کرده است، شرکتهای خصوصی با معضلات و مشکلات روز افزونی روبه رو هستند به طوریکه شاهد ورشکستگی و انحلال بسیاری از آنها هستیم و قطعا این امر نتیجه ای جز بیکاری بخش عظیمی از فعالین در عرصه های مختلف بویژه در صنعت حمل ونقل و خدمات دریایی را نخواهد داشت.
امید مرادی افزود: در صنعت دریایی همانند دیگر صنایع ، وابستگی به سیستم دولتی کاملا واضح است و متاسفانه دولت ناخواسته کلیه نواقص و کمبودهای خود به خصوص در زمینه کمبود نقدینگی را به این بخش منتقل کرده و با عدم پرداخت مطالبات معوقه بعضا"چندین ماهه بحران مالی غیر قابل تحملی را برای شرکتهای خصوصی بوجود آورده است .
وی ادامه داد: در این خصوص مسئولین باید پیش از اعمال فشار به بانک ها برای اعطای تسهیلات، درصدد پرداخت مطالبات انباشته شده این شرکت ها برآیند زیرا در غیر اینصورت وام های اعطایی بانکی نیز چاره ساز نخواهد بود.
این عضو اتحادیه مالکان کشتی ایران با اشاره به قراردادهای پیمانکاری بسیاری از شرکت های فعال در صنعت دریایی با بخش های مختلف دولتی گفت: این شرکت ها با هدف توسعه ماموریت های خود و کمک به گسترش فعالیت های دریایی اقدام به انجام پروژه های جدید و سرمایه گذاری در این راستا کرده اند که موجب اشتغالزایی بسیاری شده ولی متاسفانه ارگان های حاکمیتی و بانک ها از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده و لطمات بسیاری را به انجام و اتمام پروژه های مذکور وارد کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: عدم پرداخت مطالبات انباشته شده باعث بروز نواقص عدیده ای در انجام تعهدات این شرکتها شده و زمینه حضور در رقابت با شرکت های توانمند خارجی در عرصه های مختلف دریایی را کاملا" تضعیف کرده و شرکت ها ی خارجی نیز گوی سبقت را ربوده و در حال کنار گذاردن بخش خصوصی در مناقصات مختلف هستند.
مرادی افزود: این موضوع کاملا" با شعار اقتصاد مقاومتی در تناقض است و مسئولین به جای توانمند سازی شرکت های داخلی در مقابل شرکت های خارجی در جهت تضعیف آنها گام برداشته اند .
وی با بیان این که شرکت های خصوصی از حداکثر توان تخصصی و سرمایه گذاری خود برای توسعه ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بهر ه گیری کرده اند گفت: ولی متاسفانه بانک های عامل بدون در نظر گرفتن شرایط و موانع دست و پاگیر در بخش تولید داخلی صرفا" به اعمال بخشنامه ها و دستور العمل های غیر راه گشای خود مبادرت ورزیده و عملا" وظیفه حمایتی خود از تولید داخلی را به فراموشی سپرده اند
این فعال بخش خصوصی با اشاره به خدمات گسترده شرکت امیدان ساحل پارسیان در عرصه های فراساحل افزود: متاسفانه با تحمل بی مهری هایی که در این رابطه متحمل شده ایم حداقل سه پروژه ساخت شناور خدماتی در کشتی سازی داخلی را شروع کرده ایم و با پرداخت حق السهم خود بیش از 50 درصد از ساخت شناورها به انجام رسیده است و هم اکنون در مرحله خرید و نصب تجهیزات هستیم که  در این مرحله تزریق مالی از اهمیت بسیار حائز اهمیتی برخوردار است اما تا کنون به دلایل گوناگون توفیق چندانی حاصل نشده است.
موانع ساخت کشتی در داخل
مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان  با اشاره به موانع ساخت کشتی در داخل گفت: عدم وجود بانک های تخصصی دریایی و نا شناخته بودن این صنعت برای بانکهای عامل فعلی از جمله مشکلات صنعت ساخت کشتی در داخل است.
وی به نقاط ضعف شرکت های کشتی ساز دولتی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: هرکدام از این کشتی سازی ها به لحاظ نواقص ساختاری با مشکلات خاصی درگیر هستند به گونه ای که بعضا" رتق و فتق این مشکلات بر سرعت بخشیدن به اتمام پروژه ها ارجحیت داشته و تاخیرات غیر قابل جبرانی را بر پروژه ها تحمیل کرده است.
وی وجود موانع و مشکلات فراوان در تامین تجهیزات، عدم وجود مراکز و شرکت های متمرکز تامین کننده تجهیزات دریایی در کشور و عدم تمایل شرکت های نیازمند خدمات دریایی در به کارگیری از پتانسیل های داخلی علی رغم فداکاری هایی که شرکت های داخلی در زمان تحریم در ارائه خدمات به آنها داشته اند را از دیگر موانع ساخت کشتی در داخل بر شمرد.
مرادی با اشاره به گام های بسیار موثر وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص حمایت از صنعت کشتی سازی گفت: به جرات می توان اعلام کرد که عملکرد مسئولین این بخش تا کنون باعث ارتقاء کمی و کیفی بسیاری از پروژه های ساخت شناور های مختلف در کشتی سازی های داخلی شده است .
وی از دولت تقاضا کرد در راستای اقتصاد مقاومتی بیش از پیش حمایت از صنعت دریایی و کشتی سازی داخلی را در اولویت سیاستگذاری های خود قرارداده و عملا این صنعت را مورد توجه قرار دهد.
مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان در پایان گفت: قطعا" توسعه کشتی سازی و صنایع وابسته در راستای اقتصاد مقاومتی، باعث اشتغالزایی چشم گیر و بومی سازی ساخت شناورهای چند منظوره و تخصصی خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار