۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷

تاثیر برکسیت بر صادرات و واردات انگلیس

تصمیم انگلیس مبنی بر خروج آن از اتحادیۀ اروپا و توافقات تجاری جدید با کشورهای عضو اتحادیه و خارج از آن، منجر به تغییر احتمالی مسیرهای صادرات و واردات این کشور خواهد شد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۷۷۷۹
تاثیر برکسیت بر صادرات و واردات انگلیسبه گزارش گروه بین الملل مانا و مرکز مشاورۀ حمل و نقل Drewry، به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا و تاثیرات مثبت و منفیِ آن، رئیس گروه تجاری بنادر Peel گفت: اثرات مثبت این امر فراهم آمدن فرصت هایی است که به موجب آن ها می توان به توافقات تجاری جدید و دو جانبه بین این کشور و هند، آمریکا، کانادا و کشورهای آفریقای غربی دست یافت.
وی در ادامه افزود: به نظر می رسد با وجود برکسیت، بریتانیا برای انعقاد قرارداد با هند نیازی به کسب مجوز از سوی 27 کشور عضو اتحادیه نداشته باشد.
بر همین اساس برخی فعالان در حوزۀ حمل و نقل و کشتیرانی معتقدند برای رسیدن به توافقات تجاریِ قابل قبول، باید توافقی دو جانبه بین انگلستان و کشورهای آسیایی، اقیانوسیه و آمریکایی صورت بگیرد.
از سویی دیگر، می توان به رشد کندِ ترافیک کانتینریِ انگلیس به عنوان یکی از اثرات منفی برکسیت هرچند در بازۀ زمانی کوتاه اشاره کرد. دیگر تاثیر منفیِ برکسیت در بنادر کانتینری انگلیس را می توان در حجم کانتینرها شاهد بود که به موجب عدم ثباتِ اقتصادی و سیاسی و روند نزولی تولید ناخالص داخلی ایجاد شده است و می تواند افت در رشد تجاری انگلستان را به دنبال داشته باشد.
مرکز مشاوره حمل و نقل Drewry ادامه داد: دوران پسابرکسیت خطرات زیادی را در روابط فرمالیتۀ اتحادیه و انگلستان، تعرفه ها و محدودیت دسترسی به منابع انسانیِ ماهر در بخش حمل و نقلِ اتحادیه به دنبال خواهد داشت.
این مرکز مشاوره در پایان یادآور شد: اگر نتیجۀ مذاکرات تجاری با اتحادیۀ اروپا، بازگشت به تعرفه های صادرات و واردات انگلستان باشد؛ این امر برای تجارت انگلستان و اتحادیۀ اروپا زیان آور خواهد بود و می تواند کاهش اندکی را در حجم جابه جاییِ دریاییِ انگلستان- اتحادیه به دنبال داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار