به گزارش گروه بین الملل مانا، آبراه های جدید کانال توسعه یافتۀ پاناما –Agua Clara- در حالی اولین حادثه را تجربه کردند که بدنۀ شناورِ کانتینری MV Xin Fei Zhou به هنگام ترانزیت به موجب تنگ بودن آبراه ها با دیوارۀ یکی از آنها برخورد کرد و آسیب دید. همچنین، خسارت اندکی نیز بر دیوارِ آبراه وارد شد اما این حادثه تاثیری بر ترافیک کانال نگذاشت.
بر اساس این گزارش و در اوایل سال جاریِ میلادی، فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل (ITF) در بررسی مشترک خود با تیم برزیلی (FHM) در خصوص ایمنیِ آبراههای جدید کانال توسعه یافتۀ پاناما ابراز نگرانی کرده بودند.
بر همین اساس، آنان هشدار دادند که آبراه های جدید در ابعاد 55 *427متر، برای ترانزیت شناورهای نئوپاناماکس بسیار کوچک هستند. بزرگترین شناورها با طول 366 و عرض 49 متر برای عبور از دیواره های آبراه ها تنها شش متر فضای خالی دارند.
این بررسی همچنین نشان داد که در شرایط باد، تردد شناورها با مشکل بیشتری روبه رو شده و احتمال تصادفات اینچنینی به دلیل ابعاد تنگ آبراه ها وجود دارد. با این وجود، سازمان کانال پاناما (ACP) این بررسی را نادیده گرفت و اعتبار و صحت علمی آن را زیر سوال برد.
ناگفته ماند، کانال توسعه یافتۀ پاناما در 26 ژوئن سال جاری میلادی، از سوی یکی از شناورهای نئوپاناماکسِ کاسکو افتتاح شد.