به گزارش خبرنگار مانا در این بازدید گزارشی از وضعیت این آبراه به استاندار خوزستان ارائه شد.
مغروقه های زمان جنگ تحمیلی که حدود34فروند هستند و عدم لایروبی که دو چالش اصلی این آبراه عنوان شده است.
دکترغلامرضا شریعتی نیز بر پیگیری و حل این دو چالش بخصوص لایروبی اروندرود بر اساس معاهده 1975الجزایر تاکید کرد.
لایروبی اروندرود آخرین بار در سال 1356 انجام شده و تاکنون عملیات لایروبی به دلایل مختلف بخصوص بی تفاوتی عراقی ها و عدم تامین اعتبار مورد نیاز به تعویق افتاده است.
گفتنی است سازمان بنادر و دریانوردی در دو دهه اخیر موضوع شناورسازی مغروق ها در اروند رود را با هدف ایمنی در کشتیرانی را عملیاتی کرده و هم اکنون تعداد کمی از مغروقه ها باقی مانده که در حال برنامه ریزی است.
آبراه اروندرود 85کیلومتر طول داشته و برای دو کشور ایران و عراق نقش حیاتی دارد چرا که رونق اقتصادی بنادر جنوبی عراق و بنادر خرمشهرو آبادان در گرو این آبراه است.