۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

روسیه؛ بازار جدید صادرات کیلکا در سال جاری

پیش بینی می شود امسال حداقل 500 تن کیلکا به کشورهای روسیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان صادر شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۸۱۱
روسیه؛ بازار جدید صادرات کیلکا در سال جاریمدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هر ساله بخشی از کیلکای صید شده در آبهای دریای خزر به کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، افغانستان و پاکستان صادر می شود.
مهرداد قلی پور از کاهش چشمگیر صادرات کیلکا ماهیان در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته در مجموع 150 تن ماهی کیلکا صادر شد.
وی با اشاره به اینکه بخش اعظم صادرات کیلکا به کشور ترکمنستان صورت می گیرد، اظهار داشت: سال گذشته به دلیل مشکلات ارزی ناشی از افزایش قیمت دلار در این کشور، ترکمنستان نتوانست نسبت به خرید کیلکای ایران اقدام کند.
مدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران گفت: اما امیدواریم امسال با رفع این مشکل شاهد افزایش بیشتر صادرات کیلکا باشیم.
قلی پور، ماهی کیلکا را یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در کشور ترکمنستان عنوان و اضافه کرد: این آمار در حالی است که در سال 93 ، 600 تن کیلکا به کشور ترکمنستان صادر شده بود.                                                  
وی تاکید کرد: از نظر علمی ثابت شده است که ارزش پروتئین موجود در کیلکا از گوشت قرمز یک و نیم درصد بیشتر است اما ریز بودن این گونه ماهی باعث شده در کشور ماه خرید و مصرف آن مورد توجه نباشد.                                                     
این مقام مسئول در اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران یادآور شد: سایر کشورهای دنیا اهمیت ویژه ای به مصرف کیلکا ماهیان می دهند که این امر را می توان به راحتی در کشور همسایه مان ترکمنستان مشاهده کرد.                                              
وی خاطرنشان ساخت: از ابتدای سال جاری تا کنون 75 تن کیلکای صید شده در آبهای مازندران به ترکمنستان صادر شده که روند این صادرات همچنان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.                                                                         
وی از افزایش بازارهای جدید صادراتی برای کیلکاماهیان خبر داد و گفت: با رایزنی های صورت گرفته، به زودی صادرات کیلکا به روسیه نیز آغاز خواهد شد.                                                                       
قلی پور بیان داشت: با بازشدن بازار روسیه به روی کیلکای ایران این امیدواری وجود خواهد داشت که شاهد رونق صادرات این محصول شیلاتی باشیم.
مدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران در ادامه با بیان اینکه قیمت فروش ماهی کیلکا برای مصرف انسانی چندین برابر قیمت فروش آن برای مصرف پودر ماهی است، افزود: عدم مصرف انسانی این ماهی در کشور ما باعث شده تا کیلکاگیران سود اقتصادی مناسبی را از طریق صید این محصول کسب نکنند.
وی اذعان داشت: سازمان شیلات ایران باید با فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی و تبلیغات در جهت مصرف ماهیان کیلکا اقدامات موثری انجام دهد.
وی یادآور شد: همچنین بسته بندی مناسب و فراوری این ماهیان نیز می تواند در افزایش رغبت مردم به استفاده از این گونه ماهی مغذی بسیار موثر واقع شود.
قلی پور بر ضرورت حمایت دولت از صنایع شیلاتی و بسته بندی در این راستا تاکید کرد و گفت: هم اکنون تعداد زیادی کارخانجات صنایع شیلاتی و بسته بندی در استان مازندران به دلیل عدم بازده اقتصادی مناسب تعطیل شده اند در صورتی که می توان با بهره گیری از فعالیت این کارخانجات محصولات مناسبی را روانه بازار کرد.
مدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران اظهار امیدواری کرد: در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش مصرف ماهیان کیلکا در بازار داخلی باشیم تا به این ترتیب با افزایش نرخ فروش این گونه ماهیان، کیلکاگیران نیز از بهره اقتصادی بهره مند شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار