۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲

تعداد شناورهای ناجی در نوروز کافی نیست/ نبود هلی کوپتر؛ مهمترین ضعف امداد و نجات دریایی

با توجه به حجم انبوه سفرهای دریایی در ایام نوروز، تعداد شناورهای ناجی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای امداد و نجات دریایی اختصاص می یابد،به هیچ وجه کافی نیست.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۰۸۶۵
تعداد شناورهای ناجی در نوروز کافی نیست/ نبود هلی کوپتر؛ مهمترین ضعف امداد و نجات دریاییسرمایه گذار و فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: امکانات امداد و و نجات دریایی در آبهای کشور به هیچ عنوان قابل قبول نیست.                                                                                                
حمید سلیمانی مقام به تعداد اندک شناورهای ناجی در آبهای جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: این تعداد شناور جوابگوی مواقع بروز حادثه نیست.
وی در خصوص فعالیت های امداد و نجات دریایی در ایام نوروز اظهار داشت: با توجه به حجم انبوه سفرهای دریایی در ایام نوروز، تعداد شناورهای ناجی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای امداد و نجات دریایی اختصاص می یابد،به هیچ وجه کافی نیست.
مدیر عامل شرکت کیش، پارس، مارین تصریح کرد: از سوی دیگر یکی از مهمترین فاکتورهای امداد و نجات دریایی، وجود تعدادی هلی کوپتر امداد و نجات در نوار ساحلی و جزایر است.                                                                                  
وی افزود: این در حالی است که سازمان بنادر و دریانوردی حتی یک فروند هلی کوپتر امداد و نجات دریایی در اختیار ندارد.
سلیمانی مقام تاکید کرد: زمانی که دریا طوفانی می شود و برای شناورها حادثه رخ می دهد، شناورهای امداد و نجات نیز نمی توانند در دریای طوفانی خود را به شناور حادثه دیده برسانند.                                                                      
وی افزود: سرعت امداد رسانی از طریق هلی کوپتر به هیچ عنوان با سایر روش های امداد رسانی قابل مقایسه نیست که متاسفانه امداد و نجات دریایی ایران حتی یک فروند نیز در اختیار ندارد.                                                             
وی همچنین به عدم وجود نجات غریق های حرفه ای به تعداد کافی اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی دریا، چقدر توانسته است طی سال گذشته نسبت به تربیت ناجیان غریق حرفه ای اقدام کند؟
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی تاکید کرد: همچنین باید این سوال از سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شود که طی یک سال گذشته چه مقدار تجهیزات مناسب برای امداد و نجات دریایی افزوده شده است؟                          
وی تاکید کرد: در ایام نوروز تمام ارگان ها در قالب کمیته های مختلف ستاد تسهیلات نوروزی بسیج می شوند تا مبادا حادثه ای رخ دهد اما این امر روش صحیحی برای توسعه گردشگری محسوب نمی شود، بلکه زمانی گردشگری به ویژه گردشگری دریایی معنا پیدا می کند که همواره استفاده از امکانات این نوع گردشگری در نهایت ایمنی صورت گیرد.                              
به گفته مدیر عامل شرکت کیش ، پارس، مارین نظارت بر ترددهای ایمن دریایی باید به صورت دائمی صورت گیرد و فقط به ایام نوروز محدود نشود.
وی یادآور شد: هر چند شناورهای مسافربری در آبهای جنوبی کشور طی سالهای اخیر نوسازی شده اند اما این امر به معنای موفقیت صد در صد در ایجاد ایمنی ترددهای دریایی نیست.                                          
وی همچنین عنوان کرد: می توان از شناورهایی بسیار ایمن تر و مدرن تر از شناورهایی که در حال حاضر به مسافران در آبهای جنوبی کشور خدمات می دهند نیز بهره برد.                                                 
این فعال بخش خصوصی در گردشگری دریایی، بر لزوم و ضرورت بکارگیری خدمه آموزش دیده بر روی شناورهای مسافربری و تفریحی برای ارائه مطلوب ترین خدمات به گردشگران نیز تاکید کرد.
وی همچنین به عدم ساخت اسکله های تفریحی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در نوار ساحلی جنوبی و شمالی کشور طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: این به عنوان نقص بزرگی از سوی این سازمان در راستای اداره امور سفرهای دریایی محسوب می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار