به گزارش گروه بین الملل مانا، کشتیرانی های کانتینری از زمان بر بودن تبدیل سرویسهای خود در به کارگیری کشتیهای چهار هزار به 12 هزار TEU خبر دادند.
بر اساس این گزارش، افتتاح کانال پاناما تاثیرات چند جانبه ای بر تجارت و حمل و نقل جهانی دارد و دروازه های جدید این کانال قادر به عبور کشتیهای کانتینربر با 14 هزار TEU از خود هستند اما این مهم بدان معنا نیست که این موضوع در کوتاه مدت تحقق یابد.
کارشناسان کشتیرانی مرسک تاثیر آغاز فعالیت این کانال را بر کشتیرانی تدریجی دانسته و در مصاحبه ای مدیر عامل دفتر منطقه آسیا-اقیانوس آرام این شرکت روند به کارگیری کشتیهای 12 تا 14 هزار TEU را به منظور عبور از این کانال آهسته پیش بینی کرد.
در حال حاضر بزرگترین کشتیهای عبوری از این کانال ظرفیتی بین چهار تا پنج هزار TEU دارند.
دروازه های این کانال طبق برنامه ریزیها در اواسط سال جاری میلادی برروی کشتیها باز می شود و این در حالیست که کارشناسان مرسک آغاز فعالیت واقعی این کانال را اواخر سال 2016 و اوایل 2017 میلادی پیش بینی کردند.
بنادر واقع در سواحل شرقی آمریکا در حال حاضر در تلاش برای پیشی گرفتن از رقبای غربی خود به منظور پذیرش کشتیهای کانتینربر غول پیکری هستند که از کانال پاناما عبور خواهند کرد اما به هر حال دستیابی به این مهم با توجه به دور ماندن این بنادر و بنادر واقع در خلیج آمریکا از رقابت جهانی و نبود زیر ساختهای لازم، به زودی امکان پذیر نخواهد بود.